Ur: Bobo och
aristokraterna av Brita von Horn. (sid. 402-409)
Tidningarna
världen runt bringa en morgon meddelandet att vårt klot nätt och jämt undgått
en katastrofal sammanstötning med en större himlakropp, som ramlat ur sitt sammanhang,
och med en fart som till och med av vetenskapens siffror betecknats som
svindlande, rusat rätt mot jorden. En tillfällighet — ? — har bevarat mänskligheten
från ett blixtsnabbt utplånande, en ögonblicklig förintelse. Denna mänsklighet,
som i närvarande stund till tre fjärdedelar genom allkrigets brutala och
avskyvärt fega massmord håller på att utrota sina medlemmar, medan den fjärde —
?
Det
är av psykologiskt intresse att iakttaga hur betydelsefull den senaste
fjärdedelen av människor anser sig vara.
Liksom
de flesta av sin klass satt även friherrinnan Ellen fångad i meningar, som
andra haft i århundraden före henne, och vilka nästan automatiskt leda till att
i utvecklingen närmast se antingen en akut social infektion som bör bekämpas
eller helt enkelt kanske en personlig kränkning. Fördomarna fläta kring henne
och hennes likatänkande ett nät, i vilket de medvetet eller omedvetet sitta
insnärjda. Deras största ängslan är att någon yttre orsak skall förmå slita
sönder det. En stormflod av någon art — yttre eller inre.
De
stackars Edelkrans voro
alldeles barskrapade. En konkurs var oundviklig, och därmed upphörde med ens
deras sociala betydelse. Om man ville dem aldrig så väl — friherrinnan Ellen
hade nyss talat länge och tröstande med Kristina i telefonen — och ansträngde
sig aldrig så mycket för att vara precis likadan emot dem som före deras
sammanbrott samt fortsatte bjuda dem på sina middagar som om ingenting hänt, så
var likväl någonting förändrat i grunden. De skulle inte vidare kunna bjuda
igen, de skulle alltid känna sig generade över det och ha något i ögonen och i
orden som gjorde alla förmögna personer medvetna om att bakom dem stod
fattigdomens spöke och grinade. Och fastän alla skulle försöka att vara så
snälla och naturliga som möjligt mot dem och inte låtsa om någonting, så skulle
de en dag säga nej till en stor middag. Ännu några gånger skulle de bjudas utan
att komma. Det skulle göras några lama försök att hålla dem kvar inom umgänget.
Men sen skulle de vara borta. För alltid.
Friherrinnan
Ellen hade sett liknande historier förr. Livet var sannerligen hårt. Hon
släppte broderiet och funderade. Hennes blick gled förströdd ut genom fönstret.
Hon såg Pontus och Bobo komma hem.
Hennes tankar togo andra banor. De sista dagarna hade hon sett så litet
av dem. De voro ständigt tillsammans. Pontus var olik
andra, hade Bobo sagt. Han hade sagt det i en underligt öm ton. Han var
ovärderlig för Pontus. Vad som dock möjligen beredde henne skuggan av ett
bekymmer var att Pontus stod i nästan alltför tydligt beroende av vännens smak
och åsikter. Men hon tröstade sig med att Bobo verkligen var en utmärkt kamrat
för hennes gosse. Om Pontus var olik andra — blotta tanken ingav henne en svag
känsla av kväljande obehag — så måste han ju dölja det.
Han fick inte
skilja sig från andra unga män av sin klass. Han måste läras att inordna sig
under de små fördomar, som omgärda deras skikt i samhället och inge
förnimmelsen av att livet inte är alltför stort, inte alltför osäkert. Han fick
inte gräva ner sig. Han måste naturligtvis gifta sig. Ännu slog han ifrån sig
den tanken. Men varför skulle han inte vilja göra det? Om han nu inte tycktes
närmare kunna fästa sig vid den vackra och rika Anne-Marie von Rapp, så fanns
det ju andra söta flickor att välja på. Mamma Ellen tyckte om pengar, och
fastän hon var rundhänt kände hon deras värde. Men om Pontus en dag kom hem med
en sund och rar tös utan hemgift och presenterade henne som sin fästmö skulle
hon ta emot henne med öppna armar. Pontus blev ju i framtiden tillräckligt
välbärgad för att kunna tillåta sig lyxen att gifta sig med den han ville ha.
Förutsett att hon var av god familj naturligtvis.
I
Bobo hade Pontus funnit en vän. Det är i deras ålder man knyter vänskapsband
för livet. Bobo hade förresten återigen för Pontus och hennes skull allvarligt
försummat sina studier.
Hon
fann det egentligen inte märkvärdigt. Han hade ju som ett hem hos dem. Men
visst var hon tacksam. Pontus fick bara inte engagera sig allt för djupt i
vänskapen till Bobo. Han var så överkänslig, så hypernervös. »Olik andra!» Bobo
tänkte hon inte vidare på. Hon skulle hålla honom skadelös.
Bobo
blev boende hos dem hela våren.
Han
hjälpte mamma Ellen med ditt och datt. Han sprang till hennes fattiga. Han
uppvaktade henne med hennes älsklingsblommor.
Förresten
var den här våren helt olik den förra. Den var kallare, gråare. Snålare, sade
Erikson.
Pojkarna
voro en smula oroliga av sig. De gjorde långa
bilturer. Ibland sutto de hemma och läste Platons
skrifter. Allt som berörde kärlek mellan män intresserade dem. Det finns en hel
del litteratur i ämnet, som i allmänhet rubriceras »onaturlig kärlek». För dem
var den naturlig. De voro lyckliga tillsammans. De
begärde inte bättre än att få uppleva dygnens timmar i varandras sällskap. Deras
egen kärlek var den enda de förstodo sig på. Men allt
som följde med den, hyckleriet, förtegenheten, skottelden
av spefulla, okyska blickar som de ibland blevo
utsatta för gjorde dem misstänksamma, nervösa. Det hände att de foro ut mot varandra. För att åter försonas igen. Livet var
inte alltid lika gott.
Men
ännu lyste solen. Vitsippsdälderna lockade. Guldvivorna
slogo ut till sist. Nätterna blänkte tysta, doftande
av mull och björksav. Man smög sig mot varandra och
mumlade dåraktiga, obegripliga ord. . . men ryckte till om någon dök upp i
närheten.
Professor Willken hördes inte vidare av. Bobo brydde sig inte om det
just nu. Loppe syntes alltmera sällan uppe hos
Pontus. Han hade mycket att göra.
Mamma
Ellen hörde pojkarna ofta stoja och skratta. Men ett par gånger hör hon dem
gräla. Hon tyckte inte riktigt om tonen. Det var något i den som stack henne.
Förresten grälar man ju inte. Är man osams ironiserar man. Eller tiger. Det
tredje är vulgärt. Men hon medgav att Pontus var besvärlig ibland. Bobo var en
rar huskatt.
I juni sände
mamma Ellen Bobo till utlandet med ett kreditiv på fickan. Hon ansåg att han
måste få ro och börja tänka på sitt arbete. Pontus var utom sig, när han
förstod att moderns beslut var oåterkalleligt. Bobo tvang sig att visa sig
oberörd.
Pontus
sprang så länge han kunde utmed tåget för att få en sista skymt av Bobo, innan
denne försvann i fjärran. Därefter hejdade han sig, vände och gick långsamt med
dröjande steg hemåt genom de skumma gatorna. Det var en vemodig försommarkväll
med långa, sugande skuggor och ekon av människors röster. De skrämde honom. Han
kände sig rädd utan att riktigt veta för vad. Han tyckte att folk tittade
förstulet efter honom. Bobos litet flyktiga farväl oroade honom. Han kunde ju
heller aldrig bli riktigt klok på Bobo trots deras förtrolighet.
Bobo
—!
Pontus
var upphetsad, förvirrad, retad inför ett lika plötsligt som obegripligt
motstånd i tillvaron. Han fann det orättvist att på det här viset finna sig
berövad vännen. Varför hade hans mor hittat på något så vansinnigt som att
skicka ut Bobo i världen ? Lämna honom ensam, vilsen, pinad. Hittills hade hon
aldrig så direkt som denna gång satt sig emot de önskningar som berörde hans
trevnad. Misstänkte hon möjligen något? Han sköt undan tanken. Han var säker på
att hans mor inte förstod sig på några problem i den vägen. Hade hon kanske
handlat rent instinktivt? En svag förnimmelse av fara från hennes håll rörde
sig på botten av hans medvetande. Han hade skäl att vara på sin vakt mot alla.
Men
när han senare på kvällen kom in till henne lugnade han sig. Atmosfären i
hennes närhet utstrålade en rofylld stillhet. Alla upprörda tankar sjönko undan. Hon var smeksammare och ömmare mot honom än
hon brukade. Kanske just emedan han svarade enstavigt, intresselöst på hennes
frågor.
Han
suckade litet. Det var ändå skönt härinne. Han slog sig ner, tog en bok och
försökte läsa.
Om
ett par dagar skulle han själv fara ut från Centralen. I sällskap med sin mor.
De ämnade sig först till Aix-les-Bains och därifrån
till vänner i Normandiet. Han hade förr alltid tyckt om att ge sig i väg
tillsammans med henne. Men något särskilt nöje väntade han sig inte av resan
denna gång.
Ifall
Bobo bara snart ville låta höra av sig, tänkte han. Kanske de ändå kunde stöta
samman utomlands nånstans. Fast han fick lov att vara försiktig inför modern.
Inte tala för mycket om Bobo. Han önskade att han visste något om Bobos
känslor. Längtade vännen efter honom. Plötsligt fick han en liten stöt. Kanske
Bobo rentav velat resa ensam! Kanske var det han som givit hans mor impulsen
till alltsammans? Pontus plågades av alla möjliga slags tvivel. Han önskade han
haft någon att tala med. Men han hade ingen. Och det var naturligtvis lika gott
det. Ty egentligen ska man inte prata, tänkte Pontus. Man ska hålla mun.
Det
är inte homosexualiteten i och för sig själv som förorsakar individers i
mognare ålder ofta framträdande asociala inställning och därmed åtföljande
livsoduglighet. Det är tvånget att inför en om de fysiska och psykiska
förutsättningarna okunnig omgivning — likgiltig, hätsk eller nyfiken — behöva kamoflera sin natur som skapar behovet av dimbildning, av
mer eller mindre lätt genomskådade lögner och åsamkar abcessen,
utgångspunkten för så mycken moralisk upplösning, så mycket onödigt lidande.
Hur
stor procent av mänskligheten som är homosexuellt betonad undandrar sig på
grund av materialets natur varje försök till statistisk bedömning. Man kan
emellertid vara övertygad om att den är vida större än ett approximativt
överslag av ytterlighetsfallen ge vid handen. Sexualiteten är livets största
tillgång, dess avgörande makt. Den bestämmer livets och samhällets utveckling. Det
kommer att förbehållas framtiden, då vår epoks samhällskemiska process utfällt
en ny morallära, att se med klarare ögon och mindre effektbetonat på dess
sidoproblem. Det gäller att veta mera och döma mindre. Det gäller att lära
människorna att ingenting är skam, så länge sanningen inte undantränges av en
påtvingad förljugenhet. Ty så länge världen bestått har sanningen alltid varit
och kommer alltid att förbli den enda hjälpkällan för beträngda. Dess
förkvävande framkallar katastroferna, blodsoffren, den enskildes inre
ödeläggelse och undergång.
Vad
den homosexuella lögnen kostat samhället av människovärde, livslycka och
arbetskraft är oberäkneligt.
(Inlagt på
internet 2005-01-25 av Jan Magnusson)