OLA HANSSON
Åttiotalet som helhet ställde sig avvisande mot lyriken och hävdade
prosans högre rang. Man fäste sig inte bara vid det »föråldrade», som man ansåg
ligga i själva versskrivandet, utan ställde sig också kritisk mot den
känslobotten och den musikaliska disposition, som lyriken kräver. Den frasfria
sakligheten hade inte bruk för sådant. Det kanoniska uttrycket för denna
skygghet inför lyriken gav Strindberg i företalet till sina Dikter (1883). Anledningen till att han
nu skrev vers, hette det här, var bara att hans motståndare hade behagat
»utmana» honom på dessa vapen. »Att jag icke kan föra dem med sådan ledighet
som mina fiender, är således en förtjänst hos mig, så mycket mer som jag anser
versformen slå tanken i onödiga fjättrar, vilka en nyare tid skall bortlägga.»
Liknande ursäkter skulle Bååth ha kunnat anföra: hans verser är avsiktligt
knaggliga, och den känsla de vittnar om är bunden.
I detta avseende är Ola Hansson det
enda, stora undantaget. Inte nog med att han skrev en lyrik, som verkligen var
lyrisk, böljande och innerlig; han var till hela sin natur, också då han
uttryckte sig på prosa, en känslans tolk. Med honom bryter ett stråk av
frigjorda emotioner in i åttiotalismens hårda mönster. Hans känsloliv var
visserligen inte spontant i betydelsen omedvetet; själva uppgiften att ge
uttryck åt det förutsatte analys. Inte heller var han ointellektuell till sin
typ, och han deltog på sitt sätt flitigare än de flesta i den litterära
importen av nya, främmande idéer. Ändå står det klart att den djupaste grunden
i hans författarskap liksom i hans åsiktsbildning är av emotionell natur. Det
var först och främst hans egenskap av känslans diktare, som gjorde honom till
en avvikande företeelse i sin generation.
Men också andra faktorer bidrog till att Ola Hansson snart blev nära nog
en främling i det svenska litteraturlivet. Genom sina böcker på 8o-talet,
särskilt Sensitiva amorosa,
vände han mot sig en sedligt upprörd opinion; ungefär samtidigt blev han eller
ansåg sig vara brouillerad med flertalet av de ledande inom den svenska
vitterheten, både 80- och 90-talets män. Han tillbringade större delen av sitt
liv utomlands, och efter 1890 hade han praktiskt taget ingen marknad för sina
böcker i hemlandet — åtskilliga av dem kom ut på svenska först många år efter det
att de skrivits och publicerats på tyska eller norska. Den övervägande delen av
hans produktion fick därför aldrig någon direkt betydelse för den svenska
litteraturen, och strikt litteraturhistoriskt sett finns det inte anledning
att ta hänsyn till andra än hans verk från 80-talet. Ändå kan Ola Hansson, både
hans verk och hans öde, betraktas som så pass betydelsefulla, att han förtjänar
en utförligare presentation.
Ola Hansson
företrädde, tillsammans med Strindberg men bara en tid i överensstämmelse med
honom, en i det närmaste konsekvent europeisk linje i vår litteratur. Han står
närmare Bourget än Geijerstam, närmare Verlaine och Verhaeren än Heidenstam och
Levertin. Genom att ställa sig utanför den »officiella» litteraturen och bli
den främmande och oförstådde lade han grunden till en sydsvensk
oppositionsfalang, som sedermera skulle få betydelse för 1900-talets litteratur.
Det svenska sekelslutet framträder i skarpare belysning, med sin egenart och
sina begränsningar, vid sidan av Ola Hanssons insats.
UNGDOM.
PROSASKISSER OCH LYRISK DEBUT
Sin barndomsmiljö har Ola Hansson själv tecknat i Rustgården (1910), en roman, full av initierad kulturhistorisk
skildring. Han föddes 1860 i Hönsinge by i Skåne som son till en lantbrukare.
En av hans bröder fortsatte i faderns yrke, en annan blev folkhögskollärare.
Ola fick studera, först i Lunds katedralskola, där han 1881 tog studentexamen,
därpå vid universitetet i samma stad. Efter drygt ett år, hösten 1882, var han
färdig med sin kandidatexamen; senare försök att studera vidare till graden
ledde inte till något resultat.
Både barndomen och studentlivet har satt djupa spår i Ola Hanssons
författarskap. I de flesta av sina verk kommer han tillbaka till byn på den
skånska slätten. Otaliga gånger har han beskrivit »minnena av
sommarmiddagstimmar, sålunda njutna i forna dagar på gräsmattan under åldriga,
knotiga äppelträd i fädernegården, i hövålmar eller sädesskylar, på pilvallar
eller på brinken vid fiskdammarna» — den skånska slätten och bondelivet där
ger själva grundtonen i hans dikter likaväl som i hans prosa. Mera kluven var
hans inställning till Lund: han uppfattade tidigast, på känt åttiotalsmaner, studentlivet
som griseri och pluggeri, men senare fick det en
försonande glans över sig. Ola Hansson menade att han var en degenererad
bondson, sliten mellan behovet av lantlig ro och det moderna nervlivets
stimulansbegär; förklaringen må gälla för vad den kan. Säkert är att han livet
igenom sökte sig tillbaka till atmosfären i sin barndoms by, men ständigt på
nytt tvingades till uppbrott.
I den självbiografiska Resan hem
har Ola Hansson berättat om sina intryck av Lund. Han kom in i en krets av
äldre studenter, »Gamla gardet». De intressen som där odlades tycks inte ha
varit nämnvärt intellektuella; kvar står väsentligen intrycket av mer eller
mindre festliga libationer och en ihärdigt bedriven vigilans. En och annan
episod antyder dock något av de andliga brytningarna i början av 80-talet. Ola
Hanssons alter ego har på Akademiska föreningen upptagits i kretsen av några
äldre studenter, »blomman av 70-talets generation, den nynordiska renässansens
och folkhögskoletankens kärntrupp». Från ett bord bredvid ljöd plötsligt »ur
ett rått sinne och en rå mun» det avsiktligt sårande utropet: »Idealen — vad
fan ska vi med de gamla luderna!» Det var den nya generationen som hade talat.
Anekdoten, sann eller inte, ger en inblick i 1880 års konflikter, sedda
från sydsvensk horisont. A. U. Bååth — som antyds ha varit med i sällskapet —
var en representant för de nynordiska idéerna och folkhögskoletanken, den
senare i Skåne betydligt mera omhuldad än längre norröver. För de unga av Ola
Hanssons släktled spelade den nordiska renässansen och folkhögskolan ingen
väsentlig roll; vad den senare beträffar, blev Ola Hansson efter hand dess
bittre fiende.
Däremot kände han sig i viss mån som arvtagare till poeten Bååth. Han
skrev en uppsats om den äldre Skåneskalden i Nationaltidende 1884, samma år
som han själv debuterade, och hyllade honom som »en modern diktarenatur»; han
prisade Bååths realistiska maner och hans sociala känsla men var inte nöjd med
hans versteknik och klandrade hans idealisering och idyllisering av »folket».
Därmed gav han, avsiktligt eller ofrivilligt, ett program för sin egen
diktning. Då Ola Hansson framträdde med Dikter (1884) ville han vara en
Skåneskald och en realist alldeles som Bååth, men han ville driva
desillusionen ännu ett steg längre och samtidigt återerövra den lyriska melodi,
som Bååth saknade. Något liknande gällde som målsättning för hela Ola Hanssons
chockerande 80-talsproduktion. Han sökte återfinna poesin i naturalismens
förlängning, låta lyriken stiga fram ur den genomförda analysen.
Ola Hansson började skriva dikter redan som gymnasist i Lund. Det blev i
stort sett opersonliga stilövningar i gängse maner. Själv har Hansson uppgett
att den äldre svenska dikten spelade en obetydlig roll för honom, med undantag
av Stagnelius och Almqvist. Mera betydde den finländska diktningen, Runeberg
och Topelius; Ekelund har påvisat en del reminiscenser därifrån. Under
studenttiden och närmast därefter försökte sig Ola Hansson både som lyriker och
som prosaist. Samtidigt med den lyriska debuten förberedde han en rad
»skisser», Studentliv, som inte gillades av hans litterära vänner och
utgavs först postumt (1927). De skiljer sig föga från andra åttiotalistiska
etyder, t. ex. Lundegårds debutnoveller; förebilden var givetvis Strindbergs Från Fjärdingen och Svartbäcken. Ett
möte i Historiska föreningen karikeras ganska uddigt. I novellen Avbrott
biktar Ola Hansson sin generations Weltschmerz; dryckeslagen lockar bara fram
»en konstlad, ansträngd, förtvivlad vildhet, och han anade att sorgen sov i
hans inre». I Notturno, knappast ens en novellett utan bara ett
stämningsanslag, får man en tidig glimt av erotikern Ola Hansson, och i
problemskissen Dispyt debatteras den tidstypiska frågan om Darwins lära är
optimistisk eller pessimistisk. Slutet blir en bekännelse till »Livsglæden» — med frågetecken efter. Levander har följt
brytningen mellan optimism och pessimism i Ola Hanssons författarskap före Sensitiva amorosa
och funnit att han utåt, som publicist, ofta hävdade »framtidsoptimismen» men
för egen del och i sin diktning lutade åt »samtidspessimismen».
Mera betydande än studentskisserna var en samling landsbygdsnoveller, Slättbyhistorier,
som Ola Hansson enligt egen uppgift författade 1881—83. Boken refuserades av en
förläggare, och medlemmar av Unga Sverige, bl. a. Geijerstam, avrådde
författaren från att låta publicera den; Ola Hanssons tidigaste
folklivsskildringar trycktes därför först långt senare (som bok 1927). Hade Slättbyhistorier blivit kända redan
1884, samtidigt med Geijerstams Fattigt
folk och Ernst Ahlgrens Från Skåne,
skulle bilden av åttiotalets insats på detta viktiga område från början ha
blivit fylligare. Ola Hansson har redan i dessa tidiga skisser en ton, som inte
kan förväxlas med de andras. Han var själv som regel inte nöjd med den samtida
svenska allmogeskildringen och utsatte sålunda Henrik Wranér
för en förintande kritik; hos Pontoppidan och hos
finnen Päivärinta, en äkta bonde, fann han däremot det rätta handlaget.
Obestridligen kunde Ola Hansson göra anspråk på en särskild sakkunskap. Han
hade vuxit upp på en verklig lantgård, utan att känna någon gräns mellan sig
och lantbefolkningen i övrigt. Det utmärkande för hans allmogeskildringar blev
den intima förtrogenheten med allmogens sätt att känna och tänka, ofta i
närheten av ren identifikation. Ernst Ahlgren lät också vid ett tillfälle — i
Förbrytarblod — en människa av folket inkarnera hennes eget öde, men det var en
transposition. Hos Ola Hansson sker sammansmältningen omedelbart och osökt; han
kände sig som bonde till en sida av sitt väsen och fann ingenting onaturligt i
att låna ut av sitt eget till allmogeberättelsernas gestalter.
En av de längsta berättelserna handlar om husmansdottern Hanna, som
råkar i olycka och måste vända hem till modern för att föda sitt barn — motivet
är av klar åttiotalskaraktär. Den sociala indignationen finns där också, men
novellen får sin särprägel genom den intima tolkningen av flickans känsloliv.
»Det var något, som låg och grodde och vällde i djupet av hennes väsen, som
mängde sig in i alla hennes tankar samt gjorde dem tunga och pinsamma.» Detta
är redan ansatser till en själsanalys av ett slag, som Ola Hansson skulle
utveckla till mästerskap. I Sommartid skildras en sommarfest i Bökebergs skog, med alldeles »modern» färgläggning, och
rivaliteten mellan en bonddotter och en stadsflicka från Malmö får liv inifrån
genom författarens tolkning av den unga Kerstins känsloliv. Det blir på det
sättet ingenting exotiskt eller folkloristiskt över den landsbygd Ola Hansson
skildrar, och då han någon gång, som i »Brydestuan»,
ägnar sig åt etnografisk detaljbeskrivning, inskärper han noga att det han
skildrat hör det förflutna till. Det var sista gången linet bråkades i den
stugan, ty på våren brann den ned, »och nu plöjer man och sår på den gamla
marken». Den utåtriktade iakttagelsen i mera gängse åttiotalsstil gäller mest
landsbygdens underklasser och förenas med social indignation.
Ekelund har angivit den väsentliga förebilden för Ola Hanssons
allmogehistorier, då han hänvisar till En
jägares dagbok. Av Turgenjev hade Ola Hansson lärt åtskilligt av sin syn på
det folkliga, men ändå mer har den ryska förebilden betytt för hans
novellistiska teknik. Slättbyhistorierna är omsorgsfullt inbäddade i skånsk
atmosfär, läckra impressionistiska tavlor som räddar dem från skissmanerets
gängse torrhet:
”Vägarna snodde sig härs och tvärs som gula band,
säden stod gulnande och spröd, i rutor och remsor, inhängnade
av pilvallarna, kor och hästar bildade långa rader ute på markerna, betande
eller dåsigt gumsande, vimsade med svansarna och
dängde med huvudena för att jaga bort flugorna, som kittlande kröpo på huden. Det gula dammet virvlades upp under hjulen
och stod som en tät stoftsky efter vagnen samt lade
sig tjockt över pilbladen och vägdikenas grässidor.”
OLA HANSSONS ÅTTIOTALSLYRIK
Sin litteraturhistoriskt mest bestående insats gjorde Ola Hansson med de
två små dikthäften som han gav ut på 80-talet: Dikter (1884) och Notturno
(1885). De har spelat en viktig
roll för den frigörelse av den svenska versen som fullföljdes decenniet
därefter och ännu senare; bäst kan man avläsa deras betydelse hos Fröding och
Vilhelm Ekelund.
I den första samlingen var Ola Hanssons egenart ännu inte fullt
utbildad. Åtskilligt av denna poesi står ännu i beroende av äldre mönster,
tekniskt av Bååth och kanske Gellerstedt, motiviskt
av tidens sociala indignationsdiktning över huvud. Till våra »idealister» är en
tidsenlig programförklaring i lärodiktens form: poesins musa kan inte längre
dväljas bland kolonnader och på kyrkogårdar, hon söker upp gränder »där naket
armod sölar sig i lastens djupa pölar» och kan sedan inte glömma vad hon har
sett;
Låder smuts vid diktens
vingar,
är den dammig, fina
skruden,
skärande och dystra
ljuden, —
innerst bor dock ärligt
hjärta,
som har rum för all den
smärta,
vari millioner rysa:
de, som törsta, svälta,
frysa.
Programmet var oklanderligt åttiotalistiskt och vittnade om en social
sinnesförfattning, som Unga Sverige kunde skänka sitt gillande, men det var
inte originellt som tanke eller som uttryck. I överensstämmelse med sitt
realistiska syfte gick Ola Hansson mycket långt i skildringen av det osminkade
och frånstötande. Idyller är en »avslöjande» diktcykel på ett tema, besläktat
med Frödings Den gamla goda tiden. Vad som uppfattats som idyller är
fattigdom, slit och elände. Den glada bilden av tröskningen på logen stämmer
inte med verkligheten, menar Ola Hansson, och skildrar med nålvass precision
alla de obehagliga förnimmelserna av dammet, torrheten och de skarpa axens
stickande. Med denna vantrevnadsrealism gick Ola Hansson ett steg längre än
Bååth. Samma strävan att komma verkligheten ännu närmare än föregångaren möter
i diktseriens avslutning. Bååth hade, skrev Ola Hansson i sin essä, förbisett att allmogen dignade
under skattetrycket; han var alltför förnöjsam. Skadan repareras i Ola Hanssons
bild av dagakarlens aftonvard:
Värk som står i alla
leder,
föda som är skämd och
knapp,
iskall ugn och vägg som
dryper
och en hampgul skattelapp.
Bååths kontrastteknik utnyttjas i Allting gott, skärpt till hetsig
ironi. Dikten handlar om emigrationen och polemiserar mot ett folkhögskoletal,
vari professor A. Nyblaeus från Lund hade försökt
visa, att förhållandena i Sverige inte gav skäl till utvandring. Ola Hansson
målar en bild av den lärdes ombonade arbetsrum, där brasan sprakar, och ställer
mot detta en naturalistisk tavla av en fattig, frysande familj i slummen:
Och mot munnen hårt de trycka händerna, som köldrött lysa,
medan deras magra lemmar
uti isig frossa rysa.
Men den kalla fukten
binder munnar hop och lamslår tungor,
suges in i hudens porer,
andas ned i sjuka lungor.
Dikten Bröllop demonstrerar den sociala klyftan med en något teatralisk
tydlighet. I den upplysta våningens fönster står mannen tillsammans med den
rika arvtagerskan, men det är gift i hans blod, och gatflickan i lyktskenet hånskrattar vid synen — hon har
fått sin hämnd.
Starkare vittnar naturdikterna om Ola Hanssons egenart. I vissa av dem
kan man visserligen spåra Bååths maner, anhopningen av åskådliga detaljer, men
Ola Hanssons vers flyter redan mycket lättare än föregångarens, det kantiga är
försvunnet och har givit vika för en osökt melodisk stämföring med enkla men
ändå karaktärsfulla rim:
Men solbaddet glödhett steker
på kyrkans gråvita sten.
I fjärran brusande, smeker
koralen, dämpad och len.
I lummig skymning jag sitter
inunder grönskande dok
och vänder vid fågelkvitter
ett blad uti livets bok.
(På söndagsförmiddagen)
En annan grupp kunde kallas vegetationsdikter. De står i nära samband
med den naturvetenskapliga väckelse, som hade drabbat åttiotalets generation.
Det stora föredömet var J. P. Jacobsen, talesmannen för darwinismens tappra
livstro, som i sin novell Mogens hade givit många uttryck åt sin tro på
växandet, livets egen skapande kraft, och den alltid väntande segern bortom
förgängelsen. Denna »monistiska» livssyn var, som Ekelund utrett, alldeles
efter Ola Hanssons sinne. Som bondson hade han en särskild känsla för de
vegetativa processerna, och han stärkte den med botanisk lärdom — i dikterna är
det ofta tal om stigande safter i cellerna, om klorofyll och vävnader:
Den dunkla vätskan väller
i rötternas fina hår.
I stjälkens kedjade
celler
den sakta stigande går.
I bladets massa spinner
sig vävnad, len och skör,
där böljemjukt den rinner
i slingor av fina rör.
Den levande saften
strömmar
i hyllenas höljen opp
att väcka ur dunkla
drömmar
det liv, som slumrar i
knopp,
(Blomsterliv)
Denna tilltro till det vegetativa är redan i Dikter på väg att — också där i J. P. Jacobsens efterföljd — byggas
ut till ett slags naturvetenskaplig mystik. Ola Hansson tyckte sig ha upplevt
motsvarigheter till frösättning och groning inom sig själv, i känslans och
inspirationens ögonblick, då »det» växte inom honom. Till klart uttryck kommer
tanken först i Notturno, men redan i
debutsamlingen är den förebådad. I en liten historia heter det om ungdomstidens
ideella hänförelse:
De kände hur friskt det grodde,
hur allt hade rastlöst
brått
och närande safter vällde
i spirande tankeskott.
Människan uppfattas som en del av den vegetativa allnaturen, driven av
samma jordiska krafter som den, och i den naturvetenskapliga monismens namn
upprättas en parallell mellan de bägge. Vad de poetiska uttrycken beträffar
skiljer sig denna uppfattning inte väsentligen från den romantiska
naturbesjälningen. I bägge fallen ligger det nära till hands att låta naturen
få del av poetens egna stämningar. Den innerliga sammansmältning av det
diktande jaget och naturen, som präglar Ola Hanssons författarskap, möter redan
i Dikter, och den gäller inte bara
känslorna av knoppning och inspiration; förvissning och döende monotoni ligger
Ola Hansson ännu närmare:
Så underligt domnat och
dovt och still:
i fjärran en dämpad
fågeldrill,
en knäckning i murkna
grenar.
Men dimman tätnar, fuktig
och rå,
och tunga, stora droppar
slå
med plask mot blad och
stenar.
(På vandring)
I tecknet av denna pessimism, skärpt till livsångest, nådde Ola Hansson
full självständighet som poet. Vittnesbördet därom var framför allt första
avdelningen i samlingen Notturno. Här avlägsnade han sig från den realistiska
strävan, som i stort sett bär upp Dikter, och skapade en landskapspoesi, där
det konkreta håller på att upplösas i ren, ogripbar stämningsmusik. Landskapet
blir immateriellt, ett paysage d'âme
liksom hos Verlaine, vilken dock tycks ha varit obekant för Ola Hansson. Detta
fjunlätta anslag var något nytt i svensk diktning:
Ljudlöst de komma
mina minnen.
Smekta de domna,
mina sinnen.
Skogen och insjön
undan svinner.
Lent en doftvåg
över mig rinner.
De monotona rimmen gör intryck av att viskas fram. Grundtonen i Notturnocykeln är emellertid ångesten, en objektlös ångest som väcks av ingenting och tycks gälla
livet självt. Sitt starkaste uttryck får den i sjätte dikten, som erinrar om att
Ola Hansson tidigt fängslats av idén om kreaturens suckan. Här blir hela naturen
delaktig av skaldens smärtande nerver.
Jag sargas av tusen tankar
med uddigt stift,
som runt kring i natten
doppas
i smärtornas gift.
Det snyftar om all
naturens
Förbannelse
och den elända mänsklighetens
oändliga ve.
Den starka känsloladdningen tvingar fram en språkform, som på sin tid
föreföll utmanande. Nybildningar och sammanpressade metaforer hör till det vanliga
i Notturno: »kvalmtyngda», »stråligt gnistrande», »glansblå»,
»drömsövd», »ångergråt», »svandunslena»,
»filtmjuk», »dimfina». Insjöns vatten är »som luften
molngrått», rymden »dryper eldstårar» ner på skaldens
hud, och ljuset »flyter i klibbig glans» nedför i »väta mörknade stammar».
Detta djärva språkbruk, som för tanken till ett långt senare skede i
svensk lyrik, var en av anledningarna till att Ola Hanssons andra diktsamling
mötte så pass ringa förståelse. Detsamma gäller förmodligen versbildningen i
allmänhet, som Fredrik Vetterlund har ansett vara »av
en nervöst daktylisk grundtyp med tänjbara rytmer och gärna något vaggande
monotont». Ola Hansson begagnade sig av rim enbart i den utsträckning de tjänade
hans musikaliska syften, och rytmen lät han med fullkomlig frihet stå till
tjänst för att illustrera själsrörelserna eller naturens skeende. Man ser det
kanske bäst i den tionde Notturno-dikten med dess
beskrivning av Öresund:
Stundom, inne från staden,
en ångares tutande,
en klockas pinglande,
en hunds skall,
höjer sig stort och mörkt
som ett skeppsskrov i vågytan,
för att plötsligt
åter sjunka
ned i sommarnattens
ljudlöst glidande dyningar,
ned i tystnadens
bottenlösa djup.
En jämförelse mellan fjärde raden ovan — om hundskallet — och den nionde
— om dyningarna — visar att Ola Hansson har låtit rytmen fylla en rent imiterande
uppgift. Så långt går han inte alltid, men brytningen med de gängse, fasta
versformerna är ändå långt mera radikalt genomförd än exempelvis i Strindbergs
Sömngångarnätter, som med fog brukar anföras på tal om den svenska versens
frigörelse.
Strofen glider på detta sätt naturligen över i en rytmisk prosa.
Strindberg hade i Solrök, tryckt i samlingen Dikter (1883), visat vägen genom att ogenerat blanda poesi och
prosa. Troligen har hans föredöme spelat en roll för Ola Hansson, då denne i Notturno infogade prosaavdelningen Senhöstblad
— det är något av samma nervösa impressionism hos honom som i Strindbergs dikt.
Det hindrar inte att också J. P. Jacobsons musikaliska prosa och Turgenjevs Senilia har
spelat sin roll som förebilder, som Ekelund menar. Partier av Senhöstblad hör
emellertid till det finaste i Notturno: stämningsdikter där naturen och
människan flyter samman i fullkomlig enhet, vittnesbörd om allt det, som band
Ola Hansson vid hans hembygd : »Och jag känner i ett nu, där jag står ensam,
huru sympatien spinner tusende fina trådar från mitt hjärta vida ut kring bygden
till de låga stugorna under halmtaken».
Vid sidan av lyriken sysslade Ola Hansson under 8o-talets första år
flitigt med journalistik och litteraturkritik. Han medarbetade först i en varannandagstidning, Nya Skåne, och kallades hösten 1884
till det reorganiserade Aftonbladet, där de unga skulle få ett forum, men
avskedades redan året därpå, sedan experimentet hade fått ett snabbt slut; av
dessa förhållanden och sina intryck av det litterära åttiotalets företrädare i
Stockholm gav Ola Hansson senare en grym bild i Resan hem. Han utgav Litterära
silhuetter (1885), en essäsamling om de unga nordiska författarna, med en
oförbehållsam bekännelse till de nya litterära idéerna. Hans kritiska metod
stod, som Ekelund har visat, på den linje, som markeras av namnen Sainte-Beuve, Taine och Brandes.
På försommaren 1885 reste Ola Hansson tillbaka till Skåne; det var då som
Notturno kom till.
SENSITIVA AMOROSA
Vid mitten av 80-talet
riktades Ola Hanssons intresse alltmera utåt, mot de litterära förhållandena i
främmande länder. »För mig kommo de bestämmande
litterära intrycken från Danmark och Frankrike», skrev han senare i en
återblick på denna tid. Köpenhamn gästade han första gången i allvarliga syften
våren 1884 och lärde då bland annat känna Herman Bang, Peter Nansen och Gustav Esmann — de
blev alla hans läromästare. Ola Hansson slöt sig alltså i Danmark till den efterbrandeska naturalistiska riktningen med dess
tendensfria analys och dess anstrykning av sekelslutsdekadans. Motsvarande
franska strömning fick han likaledes snart korn på. Litterära silhuetter II,
ursprungligen benämnda Det unga Frankrike, publicerades i tidskriften Framåt 1886—88; där behandlas Paul
Bourget, Huysmans, Maupassant och Jean Richepin med tonvikt på de sennaturalistiska dragen.
Särskilt i Bourgets essäer kunde ju Ola Hansson finna en teoretiskt fyllig
teckning av den nya, spleen- och ångestfyllda livskänslan hos de unga, tillika
med rikhaltiga litteraturhänvisningar. Ola Hansson blev snart en hängiven adept
av denna nya strömning med dess psykologiserande, halvt mystikpräglade
naturalism, och då han närmast trädde inför svensk publik, med skisserna i Sensitiva
amorosa (1887), kände han sig säkert som en
budbärare från dessa större litteraturförhållanden.
Sensitiva amorosa utkom vid en ogynnsam
tidpunkt. På våren samma år utbröt bokförläggarschismen, och den stora
sedlighetsfejden hade upprört sinnena. Ola Hanssons hittillsvarande förläggare
hörde till de mest moraliska och vägrade att ge ut boken. Den kom i stället hos
boktryckaren Hans Österling i Hälsingborg — skaldens far — som också förlade
Strindbergs Fadren. När boken kom ut
blev den föremål för en nedgörande kritik, som knappast uppvägdes av att
Brandes tog den i försvar i Politiken. Våldsammast var Aftonbladets recensent,
som förklarade att »denna vämjeliga och fräcka självbekännelse synes vara
avsedd till ett slags 'estetik' för utövarna av vissa onaturliga laster» — det
var ord som aldrig gick ur Ola Hanssons sinne.
Sensitiva amorosa är en samling skisser
eller rudimentära noveller, hållna i en lyrisk grundton som understundom närmar
dem till prosapoemet. Författarens intresse var, som han uttryckte det i en
deklaration med tycke av företal, ett enda: »att studera och njuta könet». Det
gäller inte verkliga förbindelser med kvinnor, dem är han redan för länge sedan
trött på, utan en sammansmältning av raffinerad stämningserotik och
psykologiskt studium, en känsloupplevelse åtföljd av analys. Författaren söker
det gåtfulla, det säregna, personligheten, och när han har funnit sin
motspelare, sammansmälter han henne med sin intimaste känsla — »jag skärskådar
var partikel hos henne under min analys och ser hennes väsenscentrum med min
intuition, och så äger jag henne slutligen hel och hållen såsom hon utgått från
naturens stora, hemlighetsfulla verkstad med hennes komplicerade och enhetliga
personlighet».
Det låg i grunden ingenting ovanligt i den attityd, som Ola
Hansson utvecklar i Sensitiva med en — i betraktande av all hans
påstådda trötta erfarenhet — egendomligt ivrig och mångordig envishet. Tidens
litteratur är full av unga män som bedriver »flirtation»
och förskansar sig mot en pinsam utgång genom att förklara, att de i grund och
botten sysslar med psykologiska studier. Förhållandet mellan känsla och
reflexion hör också till åttiotalets stående problem. Man ville visa sig
intellektuell och kände sig överintellektuell; reflexionen hade, som det hette,
ödelagt känslolivet. Å andra sidan kan det inte bestridas att Ola Hansson i Sensitiva amorosa
gav prov på en iakttagelseförmåga, då det gällde de fina erotiska
stämningsskiftningarna, som översteg alla hans jämnårigas; det som hos dem var
modeattityd och talesätt hade hos honom blivit natur eller nästan-natur.
Ingen kunde som han tolka sekelslutets trötta spleenfyllda stämningar med en
bakgrund av molande ångest.
Erotiken i Sensitiva amorosa är så flyktig, att man frestas kalla den
platonsk. Detta vore dock att göra Ola Hanssons intentioner orätt. Visserligen
talas det avvisande om den enkla sexualiteten, »denna ömkliga glupska låga av
all kärleks lycksalighet», och ett par av historierna har till uppgift att
visa, att den sekundsnabba, ordlösa erotiken utan kroppslig beröring har många
gånger mer att ge än den »banala parningsakten». Men även i sina mest delikata
former var erotiken för Ola Hansson en psykofysiologisk angelägenhet, som han
på naturalistiskt vis betraktade mot driftens bakgrund; bortom det mänskliga
lurar det animala, och därifrån kommer kraften. Den erotik som Ola Hansson
hyllar är inte sublim, som hos Platon, utan sublimerad.
Sensitiva amorosa rymmer nämligen, som
Ekelund och Levander i detalj har utrett, en lära om människan och en filosofi.
Hos sennaturalisterna hade Ola Hansson uppodlat sin pessimistiska känslighet
och lärt sig att ge akt på de fina själsrörelserna; han hör till de
psykologiska naturalisterna, i motsats till Zolas fysiologiska skola, vilket
inte hindrar honom att betrakta även det andliga på ett i grunden
naturalistiskt sätt, som uttryck för »en naturnödvändigt framkallad omformning
i min fysiska kärl- och cellsubstans». Gränsen mellan vetenskap och spekulation
var emellertid på hans tid inte lika bestämt dragen som den är nu. Därför kunde
Ola Hansson till intrycken från Taine och psykologen Ribot lägga läran om det omedvetna i den äventyrliga
utformning som den fick hos Eduard von Hartmann och hans lärjunge Carl du Prel.
I deras tecken fördes han över från den vetenskapliga determinismen till en
dunkel, psykofysiologisk ödestro: i människans omedvetna härskar främmande
krafter, och hon är deras lekboll.
Flera av berättelserna i Sensitiva
amorosa skall demonstrera denna det omedvetnas
makt, det livsavgörande spelet av irrationella tillfälligheter. En flicka
uppdagar hos sin älskade ett drag, som påminner om hennes avskydde fader; sedan
dess är hennes kärlek död. Likadant går det den unge man, som upptäcker att
hans älskade erinrar om en barnamörderska, som han har sett på hennes väg till
domen. Motivet med de överväldigande, irrationella impulserna brukar föras
tillbaka till Edgar Allan Poe (The Imp of the Perverse). Senare i tiden
skulle Sigmund Freud — bortsett från det extatiska uttryckssättet — ha kunnat
skänka sitt gillande åt den människosyn, som Ola Hansson resumerar på följande
sätt:
»För oss bägge har livet kommit ur led, och det är en bagatell och ett
nonsens som har verkat det. Jag kan icke hata livet och icke förakta det, mitt
hån förstummas, och skrattet stelnar på mina läppar; då jag sitter inne i
tillvarons mittpunkt känner jag endast skräck, ty då har jag alltid tyckt mig
möta en galnings hemska skelande blick, vilken vi alla måste följa blint och medvetslöst
som somnambulen.»
Om det sennaturalistiska intresset för psykofysiologiska avvikelser
vittnar också den åttonde
berättelsen — om homosexualiteten — och den sjunde med skildringen av ett vansinnesanfall.
Levander har understrukit »det sensuella inslaget» i fransk dekadanslitteratur,
»det envetna sysslandet med sexuella företeelser och erotiska konflikter».
Tidens vetenskap uppvisade paralleller till detta, också bortsett från den
franska suggestionspsykologin: 1886 utkom Krafft-Ebings
Psychopathia sexualis, en
av psykoanalysens utgångspunkter.
Det som i första hand stämplar Ola Hanssons Sensitiva amorosa som ett sennaturalistiskt arbete är den till livsångest stegrade
pessimismen. Ola Hansson hade tillgodogjort sig von Hartmanns
»självmordsfilosofi» och han kände Schopenhauer
åtminstone i andra hand; den franska dekadans, som han studerade med Paul
Bourget som vägvisare, var ju starkt präglad av filosofisk pessimism. Man kan
också anföra Kierkegaard, vilkens erotiker i Förförarens dagbok sannolikt spelat en roll för Ola Hansson, och
hans analyser av »tungsinnet»: »Over mit indre Vaesen ruger
en Beklemmelse, en Angst,
der ahner et Jordskjælv».
Men framför allt är väl — som de flesta Ola Hansson-kännare
har antagit — ångestskildringen i Sensitiva
amorosas femte avsnitt ett uttryck för diktarens
egen nervösa känslighet, som skulle föra honom till sinnessjukdomens gräns
eller över den:
Om natten kunde han vakna upp vid att själen krympte sig och stönade
under denna ångest, hallucinationerna glimtade skärande och slocknade ljudlöst
framför honom som en ljungeld då åskan är nära, det var som om hela detta
stumma mörker omkring honom var en enda krälande massa och som om tillvarons
ande satt vid huvudkudden och viskade och fnissade som en dåre.
BRYTNING MED NATURALISMEN
»Sensitiva amorosa återspeglar klarare än
något annat svenskt åttiotalsverk naturalismens upplösning och senare
riktningars framväxande.» Så formulerar Levander sin syn på bokens
litteraturhistoriska betydelse men inskärper samtidigt att Ola Hansson själv,
då han skrev Sensitiva amorosa, inte hade klart för sig de nya strömningarnas
antinaturalistiska tendens. Det berodde på att för Ola Hansson mystiken låg i
förlängningen av vetenskapen och naturstudiet, en uppfattning som han aldrig
uttryckligen lämnade under 80-talet. Åren mellan Sensitiva amorosa och nittiotalets
inbrott blev emellertid för Ola Hansson en tid av uppgörelse med naturalismen
som konstriktning och materialismen som världssyn, då han dels fixerade sin
ställning utanför det officiella litteratur-Sverige,
dels intensivt levde med i de nya strömningarna på kontinenten. Skedet kan
anses avslutat 1891, då Ola Hansson utgav sin stridsskrift Materialismen i
skönlitteraturen samtidigt som han flyttade till Friedrichshagen utanför
Berlin.
Skisserna i Parias (författade 1888) ville, enligt vad Ola
Hansson själv uppgav i ett brev till Georg Brandes, visa att världsåskådningen
i Sensitiva amorosa
»griper längre omkring sig». Ämnesvalet vittnar om det starka intresse för
kriminologiska spörsmål, som flera av åttiotalisterna odlade, och därigenom
blir den naturalistiska grundhållningen snarast understruken. De flesta
berättelserna handlar om förbrytare, som har begått sina dåd under inflytande
av övermäktiga, för dem själva oförklarliga impulser. Ola Hansson talar mot den
fria viljan och vill fästa uppmärksamheten på fall av förminskad
tillräknelighet: »Var ligger den gräns där ansvarigheten slutar och
otillräkneligheten tager vid?» Allt detta är av god naturalistisk observans.
Men den för Ola Hansson utmärkande mystiken sticker fram också i Parias i form av en dunkel ödestro och
omåttlig livsfasa. Medusa-huvudet, inför vilket
människan stelnar i skräck, blir en symbol för livet liksom i Geijerstams roman
några år senare.
Då Parias skrevs hade Ola
Hansson upptäckt en ny läromästare, Edgar Allan Poe.
Ekelund har påpekat att flera av Pariasnovellerna, och särskilt den ungefär
samtidiga En modermördare, ingenting annat är än tillämpningar av Poes tanke om de »perversa» impulserna. Poe
hade, särskilt genom Baudelaires förmedling, blivit ett av sekelslutets stora
namn i dekadenta litteraturkretsar. Men inflytandet från honom balanseras hos
Ola Hansson av åtskillig vetenskaplig litteratur; han studerade psykiatriker
som Mosso, Maudsley och Ribot, kriminologer som Lombroso.
Ännu var han angelägen om att stå i samklang med vetenskapens senaste rön.
Detta kvasivetenskapliga fantasteri sätter sin prägel på korrespondensen
mellan Ola Hansson
och Strindberg 1888—1891. Det var Strindberg som tog initiativet, och anledningen
var att han ville dramatisera en av Ola Hanssons Pariasnoveller. Sedermera utvecklade
sig ett livligt litterärt meningsutbyte, där Ola Hansson gjorde Strindberg
bekant med de nya europeiska strömningarna. Själv fick han anvisning på Ribot och mötte i Strindberg en redan entusiastisk
anhängare av Nietzsche. Så tidigt som 1888 har Ola Hansson läst åtminstone Jenseits von Gut und Böse
och Zur Genealogie der
Moral; Nietzsche kom efter hand att ersätta Poe
som hans främste läromästare.
En annan betydelsefull förändring i Ola Hanssons liv inträdde med hans
äktenskap. Han hade 1888 råkat fröken Laura Mohr
(sedermera Laura Marholm), en ung författarinna och
journalist av baltisk härkomst, och vigdes vid henne i september 1889. Laura Marholm var liksom Ola Hansson »modernt» inriktad; hon
delade sin makes litterära intressen och försökte verka för honom i tysk och
rysk press. Förhållandet mellan dem tycks ha varit ovanligt innerligt och utvecklade sig senare till ett
förbund mot en »fientlig» omgivning.
Prosadikterna i Ung Ofegs visor
(författade våren 1889, tryckta 1892) är den tydligaste demonstrationen på
svenska av vad Nietzsches filosofi kunde betyda för en i åttiotalets och
naturalismens atmosfär uppfostrad författare. Därvid är själva individualismen,
avskyn för »spyflugeynglet» med dess »elefantfotade
dumhet» och fantasierna om ensamhet på höga berg inte det allra viktigaste. Hos
Ola Hansson rörde det sig om ett slags revansch för den behandling han ansåg
sig ha rönt i Sverige; Zarathustras splendid isolation blev som livsideal
övergående hos honom. Men Ung Ofegs visor bär
vittnesbörd om en annan och väsentligare strömkantring. Ola Hansson vänder sig
bort från det trötta och ångestridna och följer därvid den Nietzsche, som
betecknar sig som en övervinnare av dekadansen. Ung Ofeg
är, som Ekelund uttrycker det, »en hyllning till modet och styrkan, till det
egna jagets härlighet»; i ett brev till Viktor Rydberg bekände Ola Hansson sin
tacksamhet mot Nietzsche för att han befriade honom ur melankolin och hopplösheten.
Den uppfattning som Ola Hansson kring decennieskiftet bildar sig av
skalden är också nietzscheanskt färgad och innebär en brytning med
naturalismen. Geniet liknas vid en blixt, en »siande profet», som »står med ena
foten i det grå bakom och med den andra i det mörka vardande». Hans
kunskapsorgan är inte förstånd och analys, utan intuitionen som omedvetet
mognar fram och brister ut fullt färdig. I femte sången berättas om Ung Ofeg, att han i fem år studerade en flugas ben — det är den
vetenskapliga induktionen. Sedan mötte han en gammal man som lärde honom att
tanken bara hade behov av matematiska punkter och linjer — det är deduktionen,
den filosofiska och den matematiska. Men Ung Ofeg
sluter sina ögon, och medan han sover, växer någonting inom honom. Mot
daggryningen ser han en halvutsprucken knopp som alstrats ur honom själv. »Men
jag vet, att när knoppen öppnar sig, skall jag på dess botten finna det stora
Okända ———.»
Denna romantiska lära om konstnären som siare är en direkt motsvarighet
till de symbolistiska idéerna. För Ola Hansson blev den utgångspunkten för en i
grunden förändrad poetisk teknik. Sångerna i Ung Ofeg
är sällan själsanalyser utan snarare parabler, som i en plastisk bild vill
fånga ett stort förlopp eller en sanning om människan. Ofta har Nietzsche
tjänat som mönster, t. ex. då kvinnorna framställs i gestalten av fem hundra
tusen påfåglar eller då idealen kallas »lerskrällen
och röksvampar», som Ung Ofeg sparkar till med sin
fot. Det är inte längre det oändligt lilla, som är föremål för Ola Hanssons
strävan, utan det oändligt stora, det kosmiska. Och härvidlag kan Ola Hansson
överträffa Nietzsche i storslaget fantiserande. Första sången handlar om Judas,
förrädaren och människan; han växer upp ur Kolmårdens skogar och kastar sin
skugga över landet. Men det finns en annan som är ännu större:
den store Anden, han som är så stor, att han ej kan
ses av ett dödligt öga, — somliga kalla honom Tiden, andra Ödet, åter andra
Rättfärdigheten eller Domaren. Han vilade i världsrummet,
med Orionsbältet kring sin länd och med armhålan mot
Karlavagnens tistelstång, och hans vita åldringshår
låg mellan världarne som en man — vilken människorna
kalla Vintergatan — och i hans panna lyste Ögat, hans enda stora öga, och dess
stråle föll m i natten över norden och på den ensliga skepnaden på Kolmården —
— —.
Programmet för den nya diktning som föresvävade Ola Hansson framställdes
i Materialismen i skönlitteraturen,
som även internationellt sett hör till de klaraste bland tidens många litterära
manifest. Då Heidenstam och Levertin hade gått till angrepp mot
åttiotalsrealismen, hade Ola Hansson — i samförstånd med Strindberg — vägrat i
vändningen. Nu däremot bröt han själv med naturalismen och passade på
tillfället att nedvärdera Heidenstams och Levertins
insats; deras rörelse förklaras ha förrunnit »spårlöst i sanden».
I Materialismen i skönlitteraturen
beskrives naturalismen som det konstnärliga utslaget av en materialistisk
världsåskådning, och bäggedera förkastas. I stället för materialismen vill Ola
Hansson sätta sin psykofysiska mystik, och naturalismen förklaras ha varit
»kulturhistoria och resumé, men den har icke varit skapande, siande». Det äkta
diktverket är »en manifestation av jaget». I namn av subjektivitetens princip
går Ola Hansson så långt, att han försvarar exempelvis vålnader i ett
teaterstycke. »Den tanke, som vi gå och bära på, kan bli en konkret syn inför
oss; samvetskvalet kan bli en konkret syn; ångesten sammalunda.» Detta har icke
Zola, Ibsen eller Brandes förstått, däremot »siare» och omedvetna skapare som
Strindberg och Nietzsche.
Efter att ha skrivit Materialismen
i skönlitteraturen flyttade Ola Hansson med sin hustru hösten 1891 till
Berlin och bodde där i förstaden Friedrichshagen ända till 1893. Hans hem blev
något av ett litterärt kraftcentrum och en betydelsefull mötesplats för unga
tyska och skandinaviska diktare. Strindberg bodde en tid hos honom, och vidare
förekom författare som Hauptmann, Dehmel,
Dauthendey och Bruno Wille. Polacken Przybyszewski
hyllade Ola Hansson i en broschyr som en av den nya litteraturens störste och
övertog hans idéer om den »subjektiva naturalismen». Det var framför allt genom
sina litteraturkritiska artiklar, som Ola Hansson förskaffade sig gehör i
Tyskland. Ett urval av dessa utkom 1893 under titeln Tolkar och siare
(på norska och tyska 1893); där behandlades bl. a. Böcklin
och Poe, ryssen Garsjin,
Max Stirner och naturligtvis Nietzsche. En av de mest
entusiastiska var en presentation av »Rembrandttysken» Julius Langbehn.
OLA HANSSONS
NITTIOTALSDIKTNING
Vid sidan av sin kritiska verksamhet var Ola Hansson starkt produktiv
även skönlitterärt under nittiotalet och skrev en rad noveller och romaner, som
dock nästan utan undantag förblev obekanta för svensk publik. Det blev dock inte
någon visionär konst utan snarast, om man tar Ung Ofegs visor till jämförelseobjekt,
ett återvändande till den realistiska och psykologiska berättarformen. Ola Hanssons
program för en ny diktning var både klarsynt och djuptänkt, men han lyckades
inte förverkliga det. Med Heidenstam förhöll det sig ungefär tvärtom, och därför
var det naturligt att han blev nittiotalets banerförare. Detta hindrar inte att
åtskilligt av det Ola Hansson skrev på 90-talet kunde ha varit värt en
betydligt större uppmärksamhet än som kom det till del.
Novellsamlingen Alltagsfrauen (1891;
sv. Tidens kvinnor, 1914) erinrar närmast om Sensitiva amorosa: en rad kvinnoporträtt
med tyngdpunkten på det erotiska och åtskilliga psykologiska resonemang, men
tyngre och i avsaknad av den förra bokens starka lyriska ton. Liksom där är det
mest fråga om sexuella avvikelser och tragiska belysningar, men det avsedda
intrycket av ödesmättad ironi omintetgöres delvis av den torra och utredande
berättarstilen. En liknande historia föredras i Fru Ester Bruce (1893,
sv. 1900): Fru Ester har ett olyckligt äktenskap bakom sig, och hon »bär sorg
efter detta i mig, som misshandlats och tillsudlats».
Ett hatfyllt Strindbergsporträtt i boken vittnar om att Ola Hanssons
förhållande till den forne mästaren nu var brutet; efter 1892 råkades de bägge
bara en enda gång, då Strindberg redan var gammal.
I berättelsesamlingen Kärlekens trångmål (1892) ingår en novell,
Husvill, som handlar om ett fall av personlighetsklyvning. En man av bondeätt
söker sig tillbaka från storstaden till sin barndomssocken och förlovar sig
med en bonddotter, men civilisationen, representerad av en intelligent och mondän ung kvinna, kräver
tillbaka sin del av honom. Till sist ser han sig själv som en dubbelgångare och
tar livet av »den andre», som också är han själv. Bakom den något melodramatiska
utformningen skymtar ett motiv, som nästan genomgående fick bli nyckeln, då Ola
Hansson tolkade sitt eget väsen. Ju mer han grubblade över sitt öde och sin uppgift, desto klarare stod
det för honom att roten till dem bägge borde sökas i hans bondehärstamning. Men
kunde han få sin tillvaro som intellektuell att samsas med detta arv?
Detta är huvudfrågan i Resan hem (1894, sv. på norskt förlag
1895). Ola Hanssons huvudverk från 90-talet, den enda av sekelslutets många
diktade självbiografier som icke helt kommer i skuggan av Tjänstekvinnans son. Den skildrar både studentmiljö i Lund och
författarkretsar i Stockholm vid 80-talets mitt men måste naturligtvis som
källa behandlas med varsamhet i bägge avseendena; den Ola Hansson som skrev Resan hem var lika beredd till
överseende med det »gamla gardet» i Lund som hänsynslöst sträng mot sina forna
vänner Levertin, Geijerstam, Tor Hedberg och Lundegård. Och det är knappast
heller dessa bilder från kulturens centra, hur rappt och vasst tecknade de än
är, som tilldrar sig det största intresset i självbiografin. Allt det
väsentliga gäller den unge författaren Truls Anderssons förhållande till sin
hembygd. I dessa partier, t. ex. det utomordentliga kapitlet Lantlig kärlek,
har Ola Hansson meddelat det bästa av sin livslånga, lyriskt finstämda
lojalitet mot den skånska slätten.
Romanen slutar med skildringen av den resa, som makarna Hansson 1892
gjorde till Skåne. Där berättas hur Truls kommer till insikt om att hans
uppgift inte är att vara bonde, inte heller att verka bland bönder så som hans
kusin Bengt; hans hemlandsbundna lynne »skulle vara till inre och egen
utveckling och icke till yttre verk på andra, det djupa källsprånget till hans
egen andes växt i liv och diktning, så att allt vad han skapade, han själv och
hans verk, måtte komma att stå mot tidens himmel såsom skepnaden därborta,
uppvuxen ur den skånska marken och i ett med den, men fri mot luften...» Det är
en karakteristik av det bästa i Ola
Hanssons diktning.
Utan tvivel var det bekantskapen med »Rembrandttysken» Julius Langbehns
verk Rembrandt als Erzieher
som hjälpte Ola Hansson fram till en relativt förtröstansfull lösning av det
problem, som han i Husvill hade uppfattat i rent pessimistisk anda. Föreningen
av jord och ande, bondementaliteten som grogrund för konstskapande, var
Rembrandttyskens paroll, och — som Ola Hansson påpekade i en entusiastisk
anmälan redan 1890, bokens publikationsår — individualismen var det enande
bandet mellan de två. Liksom bonden satt som en kung på sin gård, så skulle den
individuelle konstnären, hans artegna gemyt, vara härskande i konstverket. För
Ola Hansson var detta ett evangelium, som tycktes upphäva splittringen i hans
själ. Han tog gärna på köpet åtskilligt av Langbehns dimmiga politiska
funderingar, hans antisemitism och hans idéer om Tyskland som »moderland» för
de germanska länderna.
Ett par obetydliga verk från mitten av 90-talet, Före giftermålet
(1894, sv. 1901) och En uppfostrare (1895) bygger på minnen från Ola
Hanssons studenttid. Vägen till livet (1896) är en rad stämningsfulla
noveller som dock knappast ger något i Ola Hanssons författarskap nytt — i så
tall det förhållandet, att de avslutas med en skiss från Schliersee
i Bayern, dit Ola Hansson och hans hustru flyttade 1893 och där de bodde
90-talet ut. Ola Hansson fängslades av folklivet och de katolska sedvänjorna
och tyckte sig återfinna samma patriarkaliska bondekultur som hemma i Skåne.
Detta innebar ett avsteg från Rembrandttyskens ideologi; för denne rymde
det katolska Bayern en främmande ande. Ola Hansson trodde sig emellertid ännu
en gång ha funnit lösningen på sitt oroliga livs svårigheter och övergick
hösten 1898 tillsammans med sin hustru till katolicismen. Ännu i Kåserier i
mystik, som utkom 1897 — ehuru de skrivits vid skilda tidpunkter — var den
psykologiska mystiken hans stora intresse. När han övergick till katolicismen
rörde det sig av allt att döma inte heller om ett egentligen religiöst
avgörande. I en artikel, Zu meiner
Conversion, har Ola Hansson själv förklarat att han
lärde känna »det eljest så svävande begreppet och svävande väsendet
'katolicism' i bilden av ett litet bysamhälle».
Katolicismen var ett nytt uttryck för hans dröm om en naturvuxen harmoni,
omfattande kropp och själ, och kristallisationspunkten var nu som tidigare hans
beroende av sin barndomsmiljö. Omvändelsen tycks emellertid bara ha blivit en
episod: redan kring sekelskiftet talade Ola Hansson om katolicismen i
respektlösa ordalag. Viktigare för honom som författare var det, att han i
början av 90-talet kom i nära förbindelse med symbolisterna i Paris; han
publicerade artiklar i deras tidskrifter och 1894 anmälde han med entusiasm
Camille Mauclairs Eleusis,
ett ärkesymbolistiskt arbete, byggt på tysk estetik och platonsk metafysik.
Vid denna tid gick rykten i Sverige om att Ola Hansson hade blivit
sinnessjuk. Av hans korrespondens framgår att han nu — tillsammans med sin
hustru — började omhulda en rad förföljelseidéer, som i modifierad form följde
honom livet ut. Ingvar Holm har dragit fram tyska dokument som synes visa att
det rörde sig om rätt allvarliga rubbningar, en »folie å deux»
, där hustrun var den ledande kraften och »överförde» sina sjukliga idéer på
Ola Hansson. Karl Otto Bonnier ansåg, att en förbättring inträdde under loppet
av 1906, då Ola Hansson flyttade till Frankrike. Vittnesbörd om denna svåra tid
är de bisarra skisserna i Djur- och människohumoresker (1921, författade
1897—1900).
SENARE DIKTER. RUSTGÅRDEN. SLUTORD
Från och med sekelskiftet återvände Ola Hansson till lyriken, hans
ungdoms uttrycksform. Det blev inte längre enbart finstämda naturstycken, och
ångestmotivet är nästan helt frånvarande. Sammantagna utgör de sex
diktsamlingar som publicerades på 1900-talet (Dikter på vers och prosa,
1901, Det förlovade landet, 1906, Svartkonsten, 1922, förf.
1905—06, Nya visor, 1907, På hemmets altare, 1908, Tio år i hövdingatider, 1928) närmast en lyrisk dagbok med
turistintryck från många trakter, Bayern, Vorarlberg, Frankrike, Riga, Stockholm
och Skåne; ur denna kåserande ström lösgör sig politiska smädedikter och
lyriska småstycken i Ola Hanssons bästa stil. Att han skrev så mycket och
tryckte det så osovrat hade, förklarade han själv, sina särskilda orsaker. Han
hade inte möjligheter att koncentrera sig på större arbeten:
I små notisböcker av sämsta papper — med matta blyertsar av sämsta
beskaffenhet — skrivmaterielen äro särskilt dåliga i Frankrike — ibland nästan
oläsliga för mig själv efteråt — blevo de skrivna ute
i fria luften, i solsken, regn och blåst, eller inne i ett rum
tillsammans med hustru och son — och rummet var litet.
Ibland vidgar sig resekåserierna till ett slags lyriska
kulturbeskrivningar. Tyska riket, som Ola Hansson i likhet med Rembrandttysken
betraktade med misstro, betecknas som »den tråkiga och öde nybyggnad i
Berlinerstil, som kallas Tyska riket», och i dikten Saint-Cloud fångar skalden
både rokokostämningen och den franska sjabbigheten efter nederlaget 1870—71:
Utmed kastanjeallén
ligga vräkta lass och
skopor
av stinkande
avskrädessopor,
av rester och gnagda ben
från kejsardömets slutade
fest.
Parfym av kvinna och
virak av präst
mängs med lukten av ruttnande bladen.
Inunder mig tänds det i
staden.
En hel diktsamling, Svartkonsten, tar sikte på att avslöja Europas
politiska och kulturella förfall. Pietister och jesuiter, kung Edward av
England, Hohenzollrarna och påven, alla blir i Ola
Hanssons paranoiska fantasi delar av ett hemligt förbund,
som hade utövat oförrätt mot Laura Marholm och därför
måste straffas i gallsprängda nidvisor, där man ibland kan möta något av samma
demoniska karikering som i Svarta fanor.
Över huvud är det uppenbart att alla Ola Hanssons försök att slå rot i
en främmande bygd eller i en bestämd religiös eller politisk åskådning var dömda
att misslyckas. Hans lojalitet gällde innerst känslorna och stämningarna inom
honom själv, och de tvingade honom förr eller senare att finna det sköna fult
och att bryta upp från en funnen fristad. Det förlovade landet är en illusion,
heter det i ett avsked till Tyskland; detsamma gäller om andra anhalter på Ola
Hanssons väg:
Många sökte, men ingen
fann det —
mjölk- och honungslandet.
Min broder stal skog och gruva
åt guldpamp och pickelhuva.
För mig blev det nafsiga kråkor
mot mina ätbara råkor.
En dröm blott, ett soldis, var bandet
med det gyllne förlovade landet.
Den enda fasta punkten är, nu som tidigare, den skånska slätten. Den
fick hans lyrik att klinga lika rent som förr i diktcykeln Skåne, och till den
återvände han i sitt sista självbiografiska prosaverk, Rustgården
(1910). Där försökte Ola Hansson i en stor syntes fånga fädernegården och byn
som livsform, rusthållet och studentlivet i Lund mot bakgrund av det germanska
sammanhanget. Som alltid då han grep tillbaka på minnena från barndomen och
ungdomen fick verket ett skimmer av hans skånska poesi, men partier av det
fördärvas av en hetsig kritik mot gamla vänner och nya fiender; en andra del av
boken har förblivit otryckt.
Omkring 1910 var Ola Hanssons litterära produktion i stort sett avslutad.
Han skrev alltjämt en del dikter och sysslade med historiska studier, men
något betydelsefullt verk av hans hand såg inte dagen. Däremot vaknade efter
hand insikten om hans tidigare insats främst som lyriker. 1908 fick han
statsstipendium och 1913 Frödingsstipendiet. Omkring 1920 utgavs hans samlade
skrifter, som framkallade många uppskattande omdömen. När han i september 1925
avled i Buyukdere vid Bosporen, skrev Anders
Österling, att »näst Strindberg har det icke funnits några nyare svenska diktare,
som snabbare och känsligare speglat idéerna i den europeiska utvecklingen». Ola
Hanssons sista hälsning till svensk publik var den fina betraktelseboken
Psyke (1925), som hade skrivits några år tidigare; den visar skaldens
naturkänsla platonskt förandligad och fixerar ännu en gång bilden av den
ensamme vid sidan av allfarvägen.
Trots att Ola Hansson som diktare och kritiker gav det — sett i ett
vidare sammanhang — mest fulltoniga svenska uttrycket åt sekelskiftets
sensibilitet och idébrytningar, blev hans omedelbara betydelse för den svenska
litteraturutvecklingen ringa. Det vilar också något ofullgånget över hans
livsverk som helhet. Skarpare än de allra flesta formulerade han vid 90-talets
början sin brytning med naturalismen, men han nådde aldrig fram till den
symboliska fantasikonst, den »siande diktning» som han gav programmet för. Vad
han uppnådde i fråga om poetiska landvinningar — den skärpta känsligheten,
sinnet för tillvarons mystik och ångest, den rytmiska känslotolkningen — allt
detta fanns redan i hans ungdomslyrik; utöver vad han presterat i Notturno nådde han aldrig, om också hans
senare verk rymmer många
fullgångna variationer av liknande teman. Personliga arroganser och
missförstånd gjorde honom främmande för både 80-talets och 90-talets ledande
författare. En krets av trogna beundrare hade han däremot i Lund, där exempelvis
Bengt Lidforss aldrig försummade att hylla honom som en ande av bättre halt än
de av honom avskydda litteratörerna i Stockholm. Den unge Vilhelm Ekelund gav
honom en storslagen apostrofering i dikten om Skånes lyrik. Han blev också hans
främste lärjunge; från honom och den tidigare Anders Österling utgår en linje
av stämningsmättad, symbolisk lyrik, ett alternativ till den prunkande versen
hos Heidenstam, Levertin och Karlfeldt. Den vägen har Ola Hansson sent omsider
fått sin plats i svensk litteraturs historia, en viktig plats.
GUNNAR BRANDELL
(Ur: Ny Illustrerad Svensk
Litteraturhistoria, Andra bearbetade upplagan, 1967. sid. 195 tom 215
Inskannat och utlagt på internet 2005-01-24, av Jan Magnusson)