SAs terror mot den homosexuella subkulturen
efter nazisternas maktövertagande tycks inte ha åtföljts av någon häktningsvåg
från den reguljära polisens sida. 1933 ställdes 778 personer inför rätta för
”onaturlig otukt mellan personer av manligt kön”, vilket skall jämföras med ca
700 per år 1930—32.
Paradoxalt nog kan just SAs våldsaktioner ha bidragit till att antalet gripna i
början höll sig på Weimarrepublikens nivå trots en alltmer nitisk polis; den
upplösning av det homosexuella ”ghettot” som blev följden måste ha försvårat
polisens möjligheter att spåra upp och gripa misstänkta.
Till detta kom att den gamla § 175 fortfarande var i
kraft och att rättsväsendet en tid fortsatte att arbeta enligt gamla rutiner.
§ 175 lämnade vissa homosexuella handlingar straffria enligt praxis.
Straffbarheten avgjordes av om den åtalade hade gjort sig skyldig till
”samlagsliknande” handlingar i lagteknisk mening (ömsesidig onani var t ex inte
straffbar).
Detta rättsliga hårklyveri hade 1931 gjort det möjligt
för SA-chefen Röhm att vid förhör
inför polisen i München deklarera att han visserligen var ”bisexuellt lagd”,
men att han aldrig hade gjort sig skyldig till brott mot § 175. Enligt
polisrapporten yttrade Röhm:
De
misstankar i sedligt avseende som lagts mig till last bestrider jag bestämt.
[---] Jag medger att jag för länge sedan i ett hus på Barerstrasse
på övre våningen (trapphuset) med en för mig till namnet okänd yngling utövat
ömsesidig onani. För denna sexuella handling skänkte jag grabben 10 eller 15
riksmark. [---] Vad gäller min sexuella inriktning erkänner jag mig vara
bisexuellt lagd och har i detta avseende ofta haft att göra med unga grabbar.
Straffbart umgänge enligt § 175 ägnar jag mig inte åt. Dessa unga grabbar
med vilka jag utövade dessa onaturliga handlingar lärde jag oftast känna på
Centralstationen. De var redan förut kända för mig som ”Strichjungen”.
Rapporten
från förhöret med Röhm publicerades 1931 i sin helhet av den vänsterinriktade
kvällstidningen Welt am Abend. ”En
synnerligen grov smaklöshet”, för att tala med Richard Linsert. Han syftade då på den
kränkande publiceringen och inte på Röhms umgänge med
”Strichjungen” (prostituerade pojkar). WHKs konsekventa ståndpunkt var att det inte fanns någon
anledning att speciellt slå ner på den manliga prostitutionen, så länge den
kvinnliga de facto var accepterad.
Men den sortens jämlikhetstänkande var lika främmande för
nazisterna efter maktövertagandet som före. Den uteblivna häktningsvågen mot
homosexuella hade troligen i stället att göra med maktpolitiska överväganden.
Det låg helt enkelt inte i Hitlers intresse att under konsolideringen av Tredje
Riket dra igång en större antihomosexuell kampanj, som ytterst måste väcka
frågor om stabschefen Röhms ställning.
Hitler behövde den militärt begåvade Röhm i ledningen för
sina revolutionstrupper. Att under sådana förhållanden gå ut och brännmärka
homosexualitet som en ”ogermansk” företeelse som
skoningslöst måste bekämpas kunde vara politiskt riskabelt: ”Gör jag det måste
man egentligen vänta sig att jag tar itu med Röhm och stöter ut honom”, hade
Hitler redan 1930 konstaterat i sitt samtal med Wagener.
Det hindrade inte att nazistiska myndigheter snart tog
lokala initiativ för att ”likrikta” kärlekslivet i Tredje Riket. På hösten 1933
infördes sålunda två nya fångkategorier i koncentrationslägret Fuhlsbüttel utanför Hamburg: ”sutenörer och homosexuella”.
I november 1933 uppmanade stadens myndigheter polisen att ”särskilt ge akt på
transvestiter och i erforderliga fall föra dem till koncentrationsläger”.
Samtidigt som nazisterna på detta sätt lokalt förberedde
”lösningen av homosexfrågan” i Tredje Riket, började anti-fascisterna blåsa
nytt liv i den gamla Röhm-kampanjen. Det skedde sedan
Hitler förbjudit kommunistpartiet och hotat socialdemokraterna med samma öde om
de inte lydde honom.
Efter riksdagshusbranden den 27 februari 1933, som Hitler
skyllde på ”kommunisterna”, hade den nya naziregimen förklarat fullt krig mot
vänstern. De kommunister och vänstersocialister som inte hann fly utomlands
internerades i koncentrationsläger där många misshandlades till döds redan de
första månaderna.
Det var som om de antifascistiska exilgrupperna inför
denna utveckling bestämde sig för att den nazistiska djävulen nu bara kunde
drivas ut med hjälp av Belsebub, dvs
med lika ”goebbelska” propagandametoder som
nazisterna själva använde.
I Paris utarbetade en grupp Kominterntrogna
journalister kring den legendariske ”röde tidningskungen” Willy Münzenberg en vitbok om händelserna i Tyskland. Den fick
namnet Braunbuch,
Bruna boken, och översattes på rekordtid till ett tiotal språk, däribland
svenska. Som antifascistisk pamflett hade Bruna boken stora förtjänster. För
första gången dokumenterades här i samlad form nazisternas våldsvälde, som det
utvecklats efter riksdagshusbranden. Bruna boken smugglades in i Tyskland i
miniatyrkopior och fick stor politisk betydelse för motståndsrörelsen i och
utanför Tyskland, i ett läge där Hitlers terrormetoder skapat missmod och
demoralisering.
Men i Bruna boken grep Münzenberg och hans stab dessvärre
också till propagandistiska ”nödlögner” för att motbevisa nazisternas
beskyllningar mot Komintern i
samband med riksdagsbranden. Enligt principen angrepp är bästa försvar, lade
Bruna boken skulden för riksdagshusbranden på nazisterna själva. Den holländske
anarkist som gripits på bar gärning i den brinnande byggnaden, Marinus van der Lubbe,
påstods ha varit ”nazisternas redskap”.
Teorin om en nazistisk sammansvärjning låg onekligen nära
till hands med tanke på hur nazisterna utnyttjade branden politiskt. Teorin
hade bara en avgörande svaghet - den var av allt att döma felaktig. I Bruna
bokens konspirationsidéer var lika dåligt underbyggda
som nazisternas. Allt tillgängligt faktamaterial tyder på att van der Lubbe,
- en ung arbetarradikal från Leyden i Holland,
verkligen talade sanning när han vid polisförhören sa sig ha anlagt branden på
eget initiativ. Han hade med sin ”direkta aktion” velat protestera mot den
politiska utvecklingen i Tyskland och tänt på riksdagshuset i den naiva
förhoppningen att de tyska arbetarna skulle komma att resa sig om bara någon
gav en ”signal”:
Jag
ville visa de tyska arbetarna, ge dem en förebild, eller en signal om man så
vill; de skulle på så sätt inspireras till att äntligen genomdriva sina rättigheter.
Ett
för Komintern pinsamt faktum var att van der Lubbe
bevisligen hade varit medlem av det holländska kommunistpartiet (även om han
några år före branden gått ur partiet och börjat sympatisera med en anarkistisk
vänstergrupp, ”rådskommunisterna”).
Nazisterna hade således trumf på hand i sina försök att
inför världsopinionen ställa ”den internationella kommunismen” vid skampålen
för riksdagshusbranden. Men trots det dåliga utgångsläget lyckades Komintern
med konststycket att i en lika skicklig som skrupelfri propagandakampanj ”vända
riksdagshusbranden mot nazisterna själva.
I brist på bevis för ett samröre mellan nazisterna och
van der Lubbe, svarvade Bruna boken ihop en
rövarhistoria om att van der Lubbe var homosexuell
och att ett vittne sett hans namn uppskrivet på SA-chefen Röhms
”kärlekslista”. van der Lubbe (som skadat synen i en
arbetsolycka) beskrevs i Bruna boken som ”en liten halvblind glädjegosse”. Hans
roll som politisk vänsteraktivist och arbetarkämpe i Leyden
förtegs. I stället hette det i Bruna boken helt sanningslöst:
van
der Lubbes homosexuella förbindelser med
nationalsocialistiska ledare och hans materiella beroende av dem gjorde honom
foglig och benägen att åta sig mordbrännarens roll.
van
der Lubbe som själv satt fängslad i Berlin kunde inte
försvara sig mot dumheterna. Men i Holland utgav van der Lubbes
rådskommunistiska vänner en ”motbok” till Bruna
boken, kallad Roodboek
(Röda boken), som på punkt efter” punkt visade att Kominterns uppgifter om van
der Lubbe var rena propagandakonstruktioner.
Det bekymrade dock inte Münzenberg och hans stab så
mycket, eftersom ”Röda boken” bara utkom på holländska, till skillnad från
Bruna boken som spreds i massupplagor över hela världen. Åklagaren avfärdade
under riksdagsbrandsprocessen i Leipzig påståendet om van der Lubbes homosexuella förhållande till Röhm som en ren
uppfinning. Men i del II av Bruna boken gav Münzenberg-trusten
svär på tal; nazisterna avkrävdes bevis för att de var oskyldiga och Bruna boken del II insisterade på — väl
vetande vilka ömma tår man trampade på — att Ernst Röhm skulle inkallas som
vittne i rättegången.
Med en advokatyr som kunde ha fått till och med en nazi-jurist att rodna hette det i del II av Bruna boken:
Domstolen
har inte följt detta spår som leder till nazisterna. Då detta endast kunde avse
att skydda nazisterna, har domstolen därmed bekräftat att van der Lubbe stått i förbindelse med homosexuella nazistledare.
Med
den sortens logik kunde praktiskt taget allt bevisas, vilket Münzenberg och
hans gäng var väl medvetna om. Sanningen hade vid det här laget visat sig vara
en högst tänjbar och relativ sak även i det antifascistiska lägret. Goebbels
hade i Münzenberg funnit om inte sin överman så dock en värdig medtävlare i
konsten att ljuga på ett politiskt effektfullt sätt.
Men det var inte bara Kominterns propagandacentral i
Paris som spelade på antihomosexuella stämningar i kampen mot nazisterna. Klaus Mann. han som senare skulle
skriva Mephisto, tvingades 1934
konstatera att homosexualitet blivit ett skällsord i ”de flesta antifascistiska
och nästan alla socialistiska kretsar”.
I en artikel om ”Homosexualitet och fascism” i
emigranttidningen Die Weltbuhne
protesterade Klaus Mann mot ”det misstroende och avståndstagande från allt
homoerotiskt” som börjat breda ut sig i det antifascistiska lägret. Han undrade
hur det kunde komma sig, att ordsammanställningar som ”mördare och pederaster”
plötsligt blivit lika vanliga i den antifascistiska pressen som ”folkförrädare
och judar” i den nazistiska.199 Och han gav ett drastiskt exempel:
Ingen
mindre än Maxim Gorkij har
tillskrivits den förbluffande satsen: ”Utrota alla homosexuella - så försvinner
fascismen!” Tyvärr är det inte omöjligt att denna den socialistiska
litteraturens påve verkligen har sagt så. Sådan är stämningen.
[...] Man håller på att göra ”den
homosexuelle” till syndabock - till något av antifascisternas ”jude”. Det är
avskyvärt. Att ha den erotiska läggningen gemensam med ett par banditer gör en
inte till bandit. Jag slår på intet sätt in öppna dörrar när jag konstaterar
denna självklarhet. Många samtal och läsning av många högst ovärdiga
tidningsavsnitt bevisar att detta konstaterande är nödvändigt.
Homosexualiteten kan inte ”utrotas” - och
kunde den det skulle mänskligheten bli fattigare och berövas något oersättligt.
Den
homosexuelle som antifascisternas ”jude” - Manns iakttagelse var slående. Från
30-talet och framåt fanns det knappt någon händelse med anknytning till
Nazityskland som inte i den antifascistiska propagandan tillskrevs en homosexuell
bakgrund - precis som nazisterna spårade ”judar bakom allt”. Riksdagshusbranden
är nämnd, ett annat exempel är förspelet till Kristallnatten 1938, juden Grynsczpans
dödsskjutning av en tysk ambassadtjänsteman i Paris.
Sammantagna blev de olika antifascistiska ”vitböckerna”
till en samling ”Sions vises protokoll” på det homosexuella området som gav
intryck av att homosexuella låg bakom fascismen och allt annat elände här i
världen.
Att nazisternas motståndare bekämpade fascismen och
antisemitismen med en antihomosexualitet som var lika paranoid och gemen som
judehatet, är ett politiskt faktum som kan vara svårt att smälta. Historikern
och författaren Harry Wilde har
skeptiskt ifrågasatt om Maxim Gorkij verkligen kan ha stått för det uttalande
om utrotning av homosexuella som Klaus Mann tillskriver honom. ”Kännare av
sovjetiska förhållanden bestrider hur som helst att Gorkij skulle kunna ha sagt
något sådant”, skriver Wilde i Das Schicksal der Verfemten.
Men går man till Izvestija
den 23 maj 1934 finner man ”verkligen en artikel av Maxim Gorkij där han med
gillande citerar det makabra ”talesättet” (även om han inte framställer sig som
upphovsmannen till det). Under den i sammanhanget ironiska rubriken ”Proletär
humanism” diskuterar Gorkij fascismens skadliga inflytande på Europas ungdom:
Dussintals,
för att inte säga hundratals, fakta vittnar om det förödande och fördärvliga
inflytande som fascismen har på dagens ungdom. Bara att nämna dessa fakta är
motbjudande, ja man drar sig för att ens lägga på minnet alla de vidrigheter
som bourgeoisien alltmer nitiskt och rikligt producerar. Jag vill emellertid
peka på, att i det land där proletariatet modigt och framgångsrikt gripit
makten, är homosexualiteten, som ju fördärvar ungdomen, ansedd som ett socialt
brott som bestraffas, medan den i de stora filosofernas och vetenskapsmännens
och musikernas ”kulturland” får härska fritt och obestraffat.
Redan har man myntat det sarkastiska talesättet: ”Utrota de homosexuella så
försvinner fascismen.”
Gorkij ”glömde” att nämna att de sovjetiska
lagarna mot homosexualitet införts helt nyligen av Stalin. Han förteg också att
det Tyskland, som han ironiskt kallade ”de stora filosofernas och
vetenskapsmännens och musikernas kulturland”, redan börjat placera homosexuella
i koncentrationsläger efter genomgånget fängelsestraff. De fascistiska
perversionerna låg sannerligen på ett annat plan än Gorkij ville ha det till.
Artikeln ”Proletär humanism” var inte bara ett
lågvattenmärke i det antifascistiska propagandaflödet, utan också en tragisk
symbol för den reaktionära utvecklingen i Sovjetunionen under Stalin.
Revolutionen 1917 hade från början inneburit en revolution också på det
sexuella området. ”Den stora omvälvningen” handlade inte bara om mer bröd och
bättre bostäder åt det ryska folket, utan också om ett steg mot ”det nya
livet”, en total social och kulturell förändring av samhället.
Det nya livet skulle omfatta även homosexuella. Eller som
Wilhelm Reich uttryckte det: den
unga Sovjetstaten ville bryta ned ”de murar som skilde de homosexuella från
samhället.
All särlagstiftning mot homosexualitet avskaffades,
vilket innebar ett enastående framsteg även internationellt sett. Även för
många homosexuella blev Sovjetunionen något av ett ”hjälteland”.
I praktiken blev dock målsättningarna med reformen — att
rasera murarna mellan homosexuella och andra samhällsmedborgare — aldrig
förverkligade. Enstaka caféer och träffpunkter växte upp i Moskva, poeten Michail Kuzmin gav ut en homoerotisk
diktsamling osv. Men några homosexuella organisationer som kunde skapa opinion
och arbeta för att bryta ner kvardröjande fördomar bildades aldrig. Motståndet
var därför svagt när Stalins sociala kontrarevolution 15 år senare kom att
rikta sig mot de nyvunna rättigheterna.
I början på 30-talet började homosexualitet att stämplas
som ”ett dekadensfenomen hos den fascistiska borgeoisin”.
Angiveri, spionage och utrensning av homosexuella ur kommunistpartiet blev
snart vanliga företeelser. I januari
1934 kulminerade det hela med (olagliga) massarresteringar av homosexuella i
Moskva, Leningrad, Charkov och Odessa.
Arresteringarna orsakade närmast panik bland Sovjets
homosexuella och en självmordsvåg drog genom Röda
Armén.
I mars 1934 utfärdade Stalin en provisorisk förordning
där allt sexuellt umgänge mellan män betraktades som ett ”socialt brott” som
straffades med fängelse. Ungefär samtidigt inleddes en kult av den ryska modern
och Familjen, aborter förbjöds, skilsmässor försvårades osv.
Stalin skyndade sig med andra ord att genomföra reformer
som redan införts eller stod på dagordningen i Tredje Riket. Man kan nästan
inte undgå intrycket att de båda despoterna hela tiden sneglade på varandra och
tävlade i att vara värst när det gällde att förfölja homosexuella och andra
”urartade element” — bara för att sedan kunna beskylla motståndaren för omoral
och slapphet.
Men trots den viktiga roll som baklängesreformerna i
Sovjetunionen spelade, vore det ett stort misstag att göra Komintern ensamt
ansvarigt för de homofobiska stämningar som nu drog genom den antifascistiska
rörelsen. Socialdemokraterna hade ju faktiskt dragit igång det hela genom sin Röhmkampanj 1931-32. Uppenbarligen var det en oemotståndlig
frestelse i vitt skilda politiska läger, från vänster till höger, att använda
homosexualitet som politiskt slagträ.
Till och med syndikalisterna kastade sitt berömda
frisinne överbord. I Bruna pesten, en antifascistisk broschyr som utkom på
svenska 1934, beskrevs Röhm på följande sätt:
Röhm. Högsta chef för SA- och SS-formationerna är homosexualist
och i hög grad pervers. Hans brev till homosexuella vänner och till ynglingar
som han ”brukat” för sina drifter röja sinnessjukdom och han har en gång
förklarats otillräknelig. Nu är han Hitlers högste militärchef!
Samma
broschyr noterade visserligen inspärrningen av ”sedlighetsförbrytare” i
koncentrationsläger - men inte för att protestera mot denna nazipraxis, utan
för att häckla Röhm &Co:
Sedlighetsförbrytare
skall enligt nyligen utfärdad nazistisk lag interneras i koncentrationsläger
efter avtjänat straff. Heines och Röhm borde vara de första som drabbades av
denna lag!
Det
var ett mycket tveeggat propagandasvärd den antifascistiska rörelsen svingade.
I juni 1934 lät Hitler mörda Röhm, Heines och andra SA-ledare
under den uttryckliga motiveringen att de genom sin homosexualitet blivit en
fara för det tyska folket. Morden innebar blå att hela ”vänsteroppositionen”
inom nazistpartiet utplånades, något som den antifascistiska rörelsen av flera
skäl hade anledning att beklaga.
Junimorden
brukar beskrivas som ett led i Hitlers strävan att stabilisera den nazistiska
”revolutionen” och säkra sin egen maktställning. Det ständiga talet om ”en
andra revolution” från SAs sida hotade Hitlers
påbörjade samarbete med krigsmakten, ämbetsmannaskikten och näringslivet.
Alliansen hotades också av att Röhm ville bygga ut SA
till en väldig milisarmé som skulle ersätta krigsmakten, vilket stod helt i
strid med Hitlers, generalernas och industrins visioner. En milisarmé räckte
nog till för att försvara gränserna —
men den var mindre lämplig för krigiska erövrarplaner och gav dåligt
underlag för tung rustningsproduktion.
Till dessa politiska motsättningar måste man
lägga en faktor som oftast förbises i litteraturen om Junimorden: den centrala
roll som Röhms
homosexualitet spelade i den antifascistiska propagandan. Visserligen hade
Hitler skrivit i Mein Kampf: ”Den
som på morgonen öppnar de judiska tidningarna och inte finner sig beljugen, har
inte använt den föregående dagen väl, ty hade han gjort det skulle han ha
förföljts, baktalats, smutskastats och skymfats av judarna.” Men när det gällde
Röhms homosexualitet kunde inte ens Hitler förneka
att ”judepressen” talade sanning.
Kanske var det just Röhms eviga
roll som homosexuell seriefigur i utlandspropagandan som Hitler syftade på, när
han efter junimorden beordrade sina SA-ledare att
vara ”män och inte löjliga apor”. Det måste ha retat gallfeber på nazisterna
att stillatigande tvingas åse hur antifascisterna tog den ”sunda folkmoralen”
och de antihomosexuella slagorden på entreprenad. Alltmedan nazistpartiet av
hänsyn till Röhm måste spara på det homofobiska krutet på ett sätt som kunde
ge, och gav, anledning till missförstånd.
Röhm och andra SA-ledare ”höll
på att få hela partiledningen misstänkt för en avskyvärd och vidrig sexuell
abnormitet”, som Goebbels indignerat
uttryckte det. Särskilt sårad kan Goebbels ha blivit av en artikelserie i Pravda våren 1934, där journalisten Koltsov skrev om
”sexuella orgier i de fascistiska länderna” och om ”de homosexuella bröderna på
Goebbels propagandaministerium”.
Säkerligen var det heller inte ”bara propaganda” när
Hitler efter junimorden inte längre sa sig kunna tolerera att ”miljoner
anständiga människor tvingas bära hundhuvudet för och komprometteras av
enskilda individer med sjukliga böjelser”; det fanns mer än ett skäl för Hitler
att vilja göra sig av med Röhm. Men kanske hade han trots allt avpolleterat sin
gamle stridskamrat och ende du-bror på ett mer
skonsamt sätt, om han inte hade fått för sig (eller intalats) att Röhm och de
homosexuella ”elementen” inom SA planerade en kupp för att ta makten.
Den förste Gestapochefen Rudolf Diels (som var nationalkonservativ
och inte nazist) skildrar i sina memoarer Lucifer
ante portas vad som tycks ha varit ett av förspelen till junimorden.
Diels och Herman Göring lade i början på januari
1934 fram en rapport för Hitler om ”förvildningen” inom Hitler-Jugend.
Enligt rapporten hade ungdomar från Hitler-Jugend på
många ställen i landet varit inblandade i våldsamheter och begått brott av
olika slag. Dessutom hade Hitler-Jugendpojkar gjort
sig skyldiga till ”sedliga förseelser mot varandra”. Homosexualiteten började
”gripa omkring sig” i Hitler-Jugend, som Diels uttryckte det.
Den digra ”brottskatalogen” byggde på insamlade uppgifter
från borgmästare och ämbetsmän runtom i landet. Diels
berättar i Lucifer ante portas hur
Hitler först avfärdade rapporten som ett förtäckt försök från ”småborgerliga
byråkrater” att komma åt nazisterna:
-
Vad tjänar detta till? Vart vill ni komma? frågade Hitler Göring och slog
förargat ihop rapporten. Vad kommer det sig att myndigheterna befattar sig med
attacker mot Hitler-Jugend? Tusentals byråkrater har
här dragit sitt strå till stacken. Dessa småborgarsjälar utnyttjar detta för
att under täckmantel av så kallad saklig kritik lufta sina aggressioner mot
oss. Jag vill inte att detta bildar skola. Nej, herr Diels,
använd er energi till viktigare sysslor. Hitler-Jugend
tar partiet självt itu med!
Hitler
var ”högst förgrymmad”, skriver Diels. Men Diels lät sig inte avskräckas utan replikerade:
-
Jag föreställer mig att den bristande ledningen och avsaknaden av mål inom Hitler-Jugend, samt matandet av omogna pojkar med
revolutionära fraser måste leda till tygellöshet. Att homosexualiteten gripit
omkring sig hänger ihop med det okontrollerade ”ledarurvalet”.
Vid
denna stickreplik for Hitler upp:
- Och vad har ni att föreslå för att stävja
detta? frågade han motvilligt.
- De unga måste ha meningsfull sysselsättning
[...] De måste hållas i tyglarna av vuxna. Om man inte vill koppla in lärarna,
är äldre SA-ledare mer lämpade för uppgiften än de
nuvarande elementen som väljs enligt den dåraktiga principen att ungdom skall
leda ungdom.
- Det är rent nonsens. Då blir ju bara bocken
satt till trädgårdsmästare!
Med korslagda armar vandrade han i stum
upprördhet genom det stora rummet med dess mörka träpanel och stannade
plötsligt framför Göring:
- Herr Göring, jag har aldrig förut tagit upp
detta ämne med er; men det är ju en visa överallt. Hela denna kamarilla kring
stabschef Röhm är ju fullständigt fördärvad. Det vore rena vansinnet att
anförtro just dessa människor Hitler-Jugend.
Han gav ifrån sig ett skällande skratt och
fortsatte:
- Det hade bara fattats! Varför sysslar ni
med dessa harmlösa unga människor. SA är problemet; det är vägröjaren för
svinerierna. Där skulle ni allt ta och göra en grundlig undersökning. Det
skulle intressera mig!
”Nu
hade orden fallit”, skriver Diels. Det tycktes som om
det nu ”utbröt ett tumult i Görings inre som han bara till det yttre lyckades
tygla”. Göring försäkrade snabbt Hitler att polisen redan hade ”berg av
material”:
-
Jag har med avsikt inte tagit upp frågan, men herr Diels
har ju jämt och ständigt bombarderat oss med SAs
kriminella utsvävningar.
- Gott, då skulle jag gärna vilja se en av
dessa präktiga promemorior som tar upp förhållandena inom SA; men jag
intresserar mig inte bara för vad SA har för sig i landet, utan också för herr
Röhm och hans vänkrets, återtog Hitler.
Diels påpekade att en sådan undersökning
skulle kunna kosta honom huvudet: ”Vi har ett otal bevis för att klicken kring
Röhm är känslig på denna punkt.”
Han syftade bl.a. på att man nyligen funnit liken av två mördade
SA-ledare som ”uttalat sig mot Röhmklickens
livsföring”. Hitler svarade melodramatiskt: ”Så långt har det alltså gått att
polisen inte längre vågar angripa.”
Det låg inte så lite hyckleri bakom detta replikskifte.
Både Diels och Hitler var väl medvetna om att
nazisterna säkrat sin makt just genom SAs blodiga och
illegala terror mot allt och alla som stod i vägen för Hitler. Det fanns hela
regioner i Tyskland där polisen var överspelad och SA svarade för
maktutövandet. Mot denna bakgrund var det knappast förvånande att våldsmetoder
kom till användning i uppgörelserna inom och utom SA, ett umgängessätt som
säkert inte var begränsat till ”homosexuellt snarstuckna” SA-ledare.
Men både Diels och Hitler var
djupt tagna av tanken på den ”homosexuella klicken” som inte ens polisen vågade
inskrida mot. Diels berättade bl
a för Hitler vad han läst hos Hans
Blüher om ”homoerotiska mansförbund”: ”Det är verkligt sammansvurna
grupper. Pederasti är en styrka i aktivistiska förband.”
Hitler höll i sin tur en hel timmes ”föreläsning” för Diels om homosexualitetens fördärvliga roll i
samhällslivet:
Den
hade lett till Greklands undergång. Dess smittsamma verkningar utsträckte sig
med säkerheten hos en naturlag till de bästa och manligaste karaktärer när den
väl en gång börjat grassera; den uteslöt slutligen just de från fortplantning
vars avkomma ett folk är beroende av.
- Ni förstår, sexualiteten är människans
starkaste drift. Under dess herravälde, fortsatte han, tiger förnuftet också
vid viktiga avgöranden.
Om detta väsen spred sig till statsledningen
skulle det framförallt inverka på personalpolitiken. Varje val av medarbetare,
från adjutant till minister, skulle därefter ske enligt drifter och lidelser;
på det sättet skulle det ledande skiktet snart komma att utgöras av en hop
moraliskt fördärvade individer.
Här
sammanfattade alltså Hitler för Diels tre av de teman
som skulle komma att dominera den antihomosexuella propagandan i Tredje Riket:
— Homosexualitet
är en smittsam ”farsot”
— Homosexualitet
hotar fortplantningen
— Homosexualitet
korrumperar
Tanken
att homosexuella personer snart skulle ta över hela statsmaskineriet om de fick
hållas hade sin parallell i antisemitismen: även judarna påstods ju verka för
sitt världsherravälde genom att i hemlighet välja ut varandra till viktiga
offentliga poster.
Men för Hitler var det inte bara homosexualiteten utan
själva den erotiska principen som sådan som stod i motsättning till statslivets krav. Även hetero-sexualitet
hade varit en korrumperande egenskap om kvinnan hade haft något att säga till
om i samhället:
Naturens
stora vishet låg i det faktum att den i normala fall hade riktat denna känsla
mot det andra könet som inte hade någonting att säga till om i statslivet. De manliga begären kanaliserades på så sätt
till ofarliga, och för upprätthållandet av helheten nyttiga områden. Varje dag
kunde man iakttaga, hur denna drift även vid normal inriktning kunde leda oss
fel, och föra oss på kollisionskurs med våra plikter.
- Förstår ni, om jag har att välja mellan en
vacker men inkompetent sekreterare och en duktig men ful, så beslutar jag mig
trots allt av naturliga skäl för den vackra men inkompetenta, sa han ordagrant.
Om dessa sällar fick behålla sitt inflytande,
skulle med nödvändighet också det nationalsocialistiska statsväsendet falla i
händerna på sådana ”kreatur och deras älsklingar”.
Bara
några veckor innan detta samtal med Diels hade Hitler
skickat följande nyårshälsning till det homosexuella ”kreaturet” Röhm:
Min
käre stabschef!
Den
nationalsocialistiska rörelsens kamp och den nationalsocialistiska revolutionen
möjliggjordes enbart genom SAs konsekventa nedslående
av den marxistiska terrorn [...]
Vid
slutet av den nationalsocialistiska revolutionens år vill jag därför tacka dig,
min käre Ernst Röhm, för. ”de oförgängliga tjänster Du uträttat för den
nationalsocialistiska rörelsen och för det tyska folket och försäkra Dig, hur
tacksam jag är mot ödet att få beteckna sådana män som Du som mina vänner och
kampkamrater. I hjärtlig vänskap och tacksam uppskattning,
Din
Adolf Hitler.
Möjligt
är att brevet bara var avsett att invagga Röhm i säkerhet. Men det är
naturligtvis också tänkbart, om Diels daterar och
skildrar samtalet korrekt, att Hitlers beslut att göra sig av med Röhm växte
fram just under perioden mellan nyårshälsningen och resonemanget med Diels.
Under våren 1934 tillspetsades motsättningarna mellan SA
å ena sidan och SS, riksvärnet och Hitler å den andra. Trots att de
revolutionära fraserna retade gallfeber på etablissemanget utom och inom
nazistpartiet, utmanade Röhm i tal
efter tal (och alltså i ord mer än i handling) sina fiender.
Den 18 april sammankallade han oväntat den diplomatiska
kåren och utlandspressen för att bl. a. Meddela:
Vi
har inte gjort en nationell utan en nationalsocialistisk revolution, varvid vi
lägger speciell vikt vid ordet ”socialistisk”. Där dessa krafter emellertid
utöver sitt - nationella tänkande också lärt sig socialismen, och visar det i
praktisk handling, så kan de marschera vidare med oss. Där de emellertid menar
att vi för deras skull skall göra även de minsta avvikelser från vår
konsekventa socialistiska vilja, tar de våldsamt fel. Reaktion och revolution
är naturliga dödsfiender.
Röhm
levde farligt. I maj började de första ”dödslistorna” över SA-ledare
cirkulera inom Riksvärnet och Himmlers SS-kår. Om
Hitler själv var inblandad i eller ens var medveten om dessa förberedelser för
en aktion mot SA är oklart. Kretsar inom krigsmakten och SS tycks i hög grad ha
handlat på eget initiativ, och rentav fabricerat ”bevis” för en förestående
SA-kupp - allt för att bereda mark för en slutuppgörelse mellan Hitler och
Röhm.
Den 28 juni hade Hitler
i alla fall bestämt sig för att ge SA-ledarna
nådastöten. Han bad då Röhm, som
under sommaren bodde på ett hotell i Bad
Wiesse, att sammankalla de övriga SA-ledarna till
en konferens på hotellet. Röhm, ”som aningslöst såg fram emot detta tillfälle
att diskutera igenom saker och ting med Hitler, gjorde som han begärt. Klockan
halv sex på morgonen den 30 juni,
medan Röhm och några andra SA-ledare ännu låg och
sov, anlände Hitler till hotellet, eskorterad av pansarbilar och en motorcykelkolonn
från SS.
Enligt Domarus hände följande:
Hitler
lät portieren knacka på Röhms dörr. När Röhm öppnade
i pyjamas skrek Hitler åt honom:
- Du är häktad!
Röhm togs med fullständig överraskning,
klädde på sig utan ett ord och lät sig föras till den lilla hotellvestibulen
där han tills vidare fick ta plats mellan två kriminalmän
vid kaminen.
I rummet mittemot hade Heines, som hade en homosexuell yngling hos sig, vaknat genom
sorlet av röster och försökte när man trängde in hos honom göra motstånd.
Hitler flydde försiktigtvis enligt ögonvittnen en bit nedför trappan, men den
långe adjutant Bruckner fick snart
Heines på andra tankar. Därefter skrämdes också övriga SA-ledare
upp i sina rum, häktades och spärrades in i linneförrådet i hotellets souterrängvåning.
Hela affären gick så smidigt att de flesta
hotellgästerna inte märkte någonting av det.
SA-ledarna fördes till olika fängelser i närheten.
Röhm själv togs till Stadelheimfängelset i München
där han fick sitta i avvaktan på Hitlers beslut. (Hitler skall först ha
”benådat” Röhm på grund av dennes insatser för den nazistiska revolutionen.)
Efter sin ”hjältemodiga” aktion for Hitler till München
där han personligen avfattade en första presskommuniké, Uttalande från NSDAPs nationella pressbyrå (de
avsnitt som syftar på Röhms och andras homosexualitet
har här kursiverats; ett kort stycke som avser Röhms
umgänge med för Hitler misshagliga personer är uteslutet):
Sedan
flera månader tillbaka har vissa element försökt att driva in kilar och skapa
motsättningar mellan SA och partiet, liksom även mellan SA och staten.
Misstanken om att dessa strävanden utgick från en begränsad klick med en
speciell inställning bekräftades mer och mer.
Stabschefen Röhm, som i sällsynt hög grad
erhållit ledarens förtroende, icke endast underlät att motarbeta dessa
tendenser utan befrämjade dem direkt. Hans
kända olyckliga böjelser ledde så småningom till så svårartade komprometterande
fakta, att rörelsens ledare och SAs högste ledare
själv kom i svåra samvetskonflikter.
[---]
Planmässigt
provocerade intermezzon föranledde ledaren att i natt kl. 2 efter inspektion av
arbetsläger i Westphalen resa från Bonn till München
med flygplan för att ombesörja den omedelbara avsättningen och häktningen av de
mest belastade ledarna. Ledaren begav sig personligen i sällskap med ett litet
antal följeslagare till Wiesse för att där kväva i
sin linda varje försök till motstånd. Vid
verkställandet av häktningarna uppstod så moraliskt bedrövliga scener att varje
spår av medlidande måste försvinna. Några SA-ledare
hade tagit med sig glädjegossar. En person blev överraskad och häktad i den
mest vämjeliga situation.
Ledaren gav order om hänsynslöst utplånande av denna pestböld. Han ville
icke för framtiden tolerera att miljoner anständiga människor tvingas bära
hundhuvudet för och komprometteras av enskilda individer med sjukliga böjelser.
Ledaren gav den preussiske
ministerpresidenten Göring order att genomföra en liknande aktion i Berlin och
där särskilt rensa ut denna komplotts sammansvurna reaktionärer.
På
eftermiddagen kl. 12 höll Führern inför de i München
församlade högre SA-ledarna ett anförande i vilket
han betonade sin orubbliga samhörighet med SA, men på samma gång förkunnade sitt beslut att från och med nu
obarmhärtigt låta utrota och förinta disciplinlösa
och ohörsamma individer såväl som asociala
eller sjukliga element. Han hänvisade till att tjänsten inom SA var en
hederstjänst, för vilken tiotusentals av de modigaste SA-männen offrat sig på
det mest hängivna sätt. Han väntade sig av ledaren för varje SA-enhet, att han
själv skulle visa sig värdig detta offer, och i sitt förband leva som en förebild. Han hänvisade vidare
till, att han under åratal hade skyddat stabschef Röhm mot de grövsta angrepp,
men att den senaste utvecklingen tvingade honom att sätta rörelsens och därmed
statens bästa över varje personlig medkänsla, och att han först och främst
skulle förkväva och omintetgöra varje försök i löjliga kretsar av ärelystna
naturer att propagera för en ny omvälvning.
Hitlers
första presskommuniké kretsade alltså kring följande teman:
1. SA och Röhm hade avsiktligt försökt skapa motsättningar mellan SA,
partiet och staten.
2. Röhms
homosexualitet hade försatt Hitler i svåra samvetskonflikter.
3. Röhm hade förhandlat med Hitlers fiender (enligt det uteslutna avsnittet som
pekade ut general Schleicher, Werner von Alvensleben och utländska diplomater).
4. Hela
Tyskland hade komprometterats av Röhms och andra SA-ledares homosexualitet.
5. SA-män som inte löd
Hitler skulle utrotas och förintas.
6. Homosexuella
inom SA skulle utrotas och förintas.
7. SA-ledare måste
leva som (heterosexuella) förebilder.
8. Hitler hade till nu försvarat Röhm av personlig medkänsla.
9. Statens
och rörelsens väl måste gå före personliga hänsyn.
10.
Det måste bli slut på talet om en andra
revolution.
Av
dessa teman innebar ungefär hälften anspelningar på Röhms
och andra SA-ledares homosexualitet. Det var nu Hitlers
tur att förfasa sig över Röhms kärleksliv och tala om
”moraliskt bedrövliga scener” i SA-ledarnas
sängkammare.
Motdraget från ”mästarna” i homofobisk propagandakonst,
exilkommunisterna i Paris, lät inte vänta på sig. I Vita boken, en efterföljare till Bruna boken, beskylldes nazisterna för att ha ljugit ihop historien
om ”scenerna” på Röhms hotell:
”De
vämjeliga homosexuella scenerna den natten”, om vilka Goebbels talar i sina
rapporter, är ett rent påfund som endast har till syfte att höja scenens
propagandavärde.
Det
var inte märkligt om Vita boken var
skeptisk. Hitlers homofobiska utgjutelser tjänade naturligtvis till stor del
syftet att väcka moralisk indignation för att rättfärdiga morden och något
maskera den politiska bakgrunden. Men ”bara propaganda” handlade det
sannerligen inte om. Snarare fick Hitler nu utlopp för en puritansk och
homofobisk sida som han tidigare av taktiska skäl gömt undan.
Hitler behövde inte ta till lögner för att få stoff för
sina homofobiska kommunikéer. Granskar man rapporterna från den 30 juni noga
ser man att de rena ”uppfinningarna” är få och att det mer handlar om
moraliserande tonfall och oklarheter än om direkta lögner.
Att SA-ledaren Heines ertappades
med en yngling i sitt sovrum när han skulle häktas finns bestyrkt av flera oberoende
vittnesmål som avgavs efter kriget. Visserligen multiplicerades detta i Hitlers
första presskommuniké till att ”några SA-ledare hade
tagit med sig glädjegossar”. Men denna överdrift justerades i nästa meddelande,
en ”ögon-vittnesrapport”, där avsnittet i fråga löd:
I
Heines rum som låg omedelbart mittemot (Röhms)
erbjöds de inträngande en skamlös bild. Heines hade en yngling hos sig. De
motbjudande scener som därvidlag utspelade sig vid häktningen av Heines och
hans kamrat går inte att beskriva. De kastar ett plötsligt ljus över förhållandena
i den hittillsvarande stabschefens omgivning, vars undanröjande vi har det beslutsamma,
tappra och oförskräckta handlandet hos ledaren att tacka för.
Exakt
vilka ”motbjudande” och ”obeskrivliga” scener som kunde tänkas ha utspelat sig
vid häktningen av Heines och hans yngling lämnades åt läsarens fantasi.
Troligen handlade det i verkligheten om att Heines och hans älskare inte hann
klä på sig innan häktningskommittén klev på i sovrummet - och att Heines trots
detta inte drog sig för att göra motstånd.
I en ”dagorder” till den nyutnämnde stabschefen Lutze den 30
juni uppställde Hitler 12 krav på SA
som visade att han menade allvar med sina antihomosexuella paroller. Punkt 7
löd:
Jag
väntar mig av alla SA-ledare, att de hjälper till att
upprätthålla SA som en ren och snygg institution. Framförallt vill jag att
varje mor skall kunna överlämna sin son till SA, partiet eller HJ [Hitler-Jugend] utan rädsla för att han där skall kunna bli
fördärvad i sedligt eller moraliskt avseende. Jag önskar därför, att alla SA-ledare noga vakar över att förseelser mot § 175
besvaras med omedelbar uteslutning ur SA och partiet. Jag vill ha SA-ledare som är män och inte löjliga apor.
Samma
dag avrättades de häktade SA-ledarna. Röhm erbjöds en
pistol för att skjuta sig själv. Men han vägrade. Den l juli sköts han ihjäl av
två SS-officerare i sin cell, offer för det terrorvälde han själv varit med om
att bygga upp. ”Ernst Röhm dog på samma sätt som hundratals revolutionära
arbetare och antifascister blivit dödade på hans order”, konstaterade Vita
boken.
(Ovanstående text är hämtad ur
boken Fångarna med rosa triangel – Homosexualitet i Tredje Riket av Fredrik
Silverstolpe, 1984 och 2000. Avsnittet omfattar tjugu trycksidor och har lagts
ut på internet 2005-02-25 av Jan Magnusson.)