Från
tragiskt öde till fritt vald livsstil |
-
Bögar och lesbiska i det sena nittonhundratalets litteratur |
Copyright
Anamma förlag och författaren. Får citeras med angivande av källa: Magnusson,
Jan, "Från tragiskt öde till fritt vald livsstil. Bögar och lesbiska i
det sena nittonhundratalets svenska litteratur", i: Homo i folkhemmet. Homo- och bisexuella i Sverige 1950-2000, sid.
59-75, Göteborg, Anamma, 2000 |
|
Litteratur
med likakönad kärlek som tema är oerhört rikt
representerad i efterkrigstidens litteratur. Den röner ofta stor uppskattning
i sin samtid, men faller sedan i glömska. Denna artikel nämner bara några få
exempel på denna rika textskatt. För att göra en kort översikt rättvisa har
jag delat upp texterna i åtta olika grupper. Inom dessa grupper sker sedan en
förändring. Nya grupper tillkommer dessutom. Jag ger ett par exempel på
romaner inom varje grupp. |
Den tes jag kommer att driva i denna
artikel är att litterära skildringar av homosexuella män och kvinnor har gått
från en medicinsk diskurs till en samhällsvetenskaplig. Med gaylitteratur, lesbisk litteratur eller litteratur med likakönad sexualitet som ämne menar jag att detta tema
skall finnas explicit i romanens text. Med diskurs menar jag, i Foucaults
efterföljd, ett samtal om ett visst ämne som upprättar ett maktförhållande. |
Romaner från
nittonhundratalets början fram till ungefär sjuttiotalet beskriver ofta den
homosexuella huvudpersonen som ett tredje kön, en sjuklig och olycklig
avvikelse från en heterosexuell norm. Romaner med homosexuella huvudpersoner
konstrueras inom samma heteronormativa, diskursiva miljö som andra texter.
Dessa böcker skapar föreställningen att likakönad
kärlek leder till ond bråd död, ty så slutar det oftast för huvudpersonen. |
Sextiotalets fria och
liberala sexualsyn, som är tillåtande mot alla sorters sexualitet och
sjuttiotalets radikalism leder till en förändring i beskrivningen av romanpersonerna.
Nu överger man heterosexualiteten som kvävande och förtryckande norm och
skiftar fokus från Varför? till Hur! Hur skall man leva ett gott homosexuellt
liv? Hur kan det komma sig att likakönad sexualitet
inte finns representerad i den samhälleliga kontexten annat än i samband med
kriminalitet och sjukliga drifter? Från sjuttiotalet och framåt växer en
stark homokultur fram. Romanpersonerna i den likakönad
kärlekens romaner blir mer och mer delaktiga i en egen kultur, en egen
livsstil. Den nya homosexuella romanen förändrade inte bara levnadsförloppet
för den homosexuelle romanpersonen utan också de ramar inom vilka romanens
händelseförlopp utformas. |
En intressant fråga, sett
ur det begynnande tjugohundratalets synvinkel är, hur kunde heterosexualiteten
som norm undertrycka den likakönade kärlekens
uttrycksformer så länge och så totalt? Ett av flera svar är att
homosexualiteten avhandlades inom medicin och sexualvetenskaper.
Naturvetenskapen var låst i tudelningen
Natur/Onatur. Antingen tillhörde den homosexuella individen den ena eller
andra kategorin. Heterosexualiteten representerade det naturliga och
homosexualiteten det onaturliga. Nu vet vi att även naturen och djuren
utvecklar ett homosexuellt beteende. Vi vet också att individers egenskaper
konstrueras i relation till andra. Ett socialt samspel utvecklas, där
homosexualiteten är avhängig av heterosexualiteten och heterosexualiteten
formas i relation till homosexualiteten. Det är det heteronormativa tänkandet
i det vetenskapliga samfundet som skapar föreställningen om
heterosexualiteten som det enda tänkbara sexuella beteendet. Denna sociala
tankeform övertar forskarna, utan att ifrågasätta den, från den samhälleliga
överbyggnadens religiösa föreställningar. Först när det heteronormativa
tvångets fråga varför en individ blir homosexuell avfärdas som irrelevant,
kan en deskriptiv, vetenskaplig diskurs utvecklas. |
Mina exempel på romanpersonernas utveckling
börjar i det tidiga nittonhundratalet. |
|
|
Grupp ett: Den nobla/es, ärliga/es och
beklagansvärde/as patologiska drama |
|
Strindbergs dotter Karin Smirnoff försökte skapa sig en
ställning som dramatiker. Ett av de dramer hon skrev fick titeln Ödesmärkt. Det sattes inte upp förrän 1999, trots att det
publicerats 1923. Bo Bergman har i egenskap av litterär rådgivare gett ett
utlåtande om pjäsen. Ett avsnitt ur utlåtandet refereras i utgåvans
baksidestext. Ett heteronormativt synsätt förhärskar. |
”Stycket
är ett fall ur det erotiska livets sjukdomsjournal. Mannen det gäller tar sig
av daga sedan han förgäves sökt bekämpa sin dragning till en gosse, som han
själv engång räddat ur perversa kretsar. När gossen
förälskar sig i en ung flicka, tappar räddaren sin själsliga balans, marterad
av svartsjuka. Den beklagansvärde är tecknad som en alltigenom nobel och
ärlig och klarsynt man, och hans patologiska drama är trist och gripande som
en hopplös invärtes strid mot sin egen natur. Alla skådespelets figurer äro levande och säkert givna, och dialogen har alltid det
talande ordets fall. Även som dramatisk komposition står sig stycket gott.” |
Vi
får här en klar inplacering av homosexualiteten som något patologiskt och beklagansvärt.
Huvudpersonen, Anders Hagman, tar livet av sig inte bara en utan två gånger.
Detta var standardslutet för berättelser om bögar och lesbiska. Han/hon åker
död ut på sista sidan eller framsläpar sitt liv i olycka. |
Vid beskrivningen av skönlitteraturen i
Sverige måste man ta hänsyn till den översatta litteraturen. De översatta
böckerna spelar en viktig roll inom den homosexuella traditionen. Många
influenser kommer från andra länder. |
En av de viktigaste romanerna inom den lesbiska
litteraturen översätts 1932. Radclyffe Halls bok Ensamhetens brunn (The Well of Loneliness,
1928) bildar epok. I romanen beskrivs en ung pojkflickas, Stephen Gordon, liv
från födelsen till en framstående position som författare. Stephens karaktär
är kalkerad på sexualforskaren Ulrichs föreställningar om lesbiska kvinnor
och homosexuella män som ett tredje kön mellan man och kvinna. Det är
naturvetenskapen, representerad av medicinen, som står för den bakomliggande
modellen vid utformningen av den litterära gestalten. Den medicinska
diskursen finns också explicit inskriven i romanen. När Stephens far har dött
finner hon några böcker i biblioteket, som placerats bakom de andra. |
”I
nästa ögonblick hade hon en av dem i sin hand och tittade på författarens
namn: Krafft-Ebing. Den författaren hade hon aldrig
förr hört talas om. /…/ Plötsligt lade hon ifrån sig
boken och började tala högt - hon talade till sin far: |
Du
visste det! Du visste det hela tiden, men av medlidande ville du inte säga
mig något. O, pappa… och det finns så många av oss - tusentals eländiga,
utstötta varelser som inte har någon rätt till kärlek, ingen rätt till
medlidande, därför att vi är abnorma, vidrigt abnorma och avskyvärda - Gud är
grym som skapat oss sådana!” |
Boken slutar med att Stephen ger upp sin
kärlek till Mary för att Martin skall kunna gifta sig med henne. Heteronormativiteten segrar och Stephen ber patetiskt till
Gud att även ”vi”, det vill säga homosexuella, skall ha rätt att leva.
Ensamhetens brunn skapade epok och många romaner skrevs i dialog med denna
lesbiska klassiker. |
Vi kan alltså se hur ett heteronormativt
tänkande dominerar de språkliga mönster som författare använder för att
beskriva homosexuella romanpersoner. Homosexualiteten måste förklaras,
eftersom den utgör en avvikelse från normen. |
|
Grupp två: Kriminalitet och prostitution |
|
En mycket stark linje i femtio- och sextiotalets
litterära beskrivningar av homosexualiteten gäller dess förankring i
kriminalitet. År 1944 avkriminaliserades homosexuella handlingar mellan
vuxna. Synen på den homosexuelle som kriminell levde kvar längre och inom
skönlitteraturen använder man sig av de beskrivningsmodeller som samhället i
övrigt brukar, för att konstruera romankaraktärer. Ett exempel på denna typ
av romaner är Nils Hallbecks
Grabb på glid (1949). Boken
handlar om den unge Pedro som kommer på glid mot kriminalitet och prostitution.
Han börjar sitt arbetsliv som springpojke och befinner sig i krig med
läroverksungdomarna, siskorna. Men efter ett tag har han inte längre kvar
sitt arbete. Han har stulit tusen kronor och sjukskrivit sig länge. Boken
skildrar hur klassklyftor och lusten efter lyx leder till att Pedro
prostituerar sig och gör inbrott för att klara sitt uppehälle utan arbete.
Det sociala arvet betingar huvudpersonens handlande. Fadern hade varit en
skälm och spjuver. Modern vidareförmedlar denna bild av fadern och den blir
en del av Pedros självförståelse. |
”Det
är klart att jag har nåt att sälja också. Mitt
vackra ansikte, som morsan sa. Man får ju knappt gå i fred. Femtio spänn
skulle jag kunna göra om dan. Enkel match. Med mitt
utseende. Och då skulle man ju klara sej. Men det är
det äckligaste jag vet. Fast dom andra killarna
tycker ju inte att det är nåt. Dom gör det för bara ett par spänn.” |
Monologen fortsätter och den slutar med att
Pedro tycker att ”det” är det äckligaste han vet, det vill säga att vara tillsammans
med karlar. Men till slut blir det ändå så. Boken slutar med att Pedro går
till sjöss. Romanens huvudhandling utgörs av den process Pedro genomgår.
Boken har motton av Walt Whitman och Langston Hughes, som placerar in den i
en homoerotisk kanon. Bokens tematik kommer också fram i en rad funderingar
kring homosexualitet och normalitet. Pedro är en heterosexuell grabb som
lockas till avvägar. Dessa avvägar är genomgående negativt beskrivna och inte
något att längta till. |
En annan typ av kriminalitet representeras
av Jean Genets
romaner, som översätts under femtiotalet. I Tjuvens dagbok
(1952) (Journal du Voleur,
1948) bekänner sig huvudpersonen oförblommerat till tjuvarnas värld. Den
småborgerliga anständigheten har funnit sin antites. När huvudpersonen talar
om sin författartalang säger han: |
”Min
talang är den kärlek jag hyser till det som fängelsernas och
straffkoloniernas värld är sammansatt av. Inte så att jag vill förändra dem och
föra dem ända fram till ert liv, inte heller vill jag se på dem med
överseende och medlidande: jag tillerkänner tjuvar, förrädare och mördare,
missdådare och skurkar en djup skönhet - en djupetsad skönhet - som jag inte
finner hos er.” |
Genets skrifter är lovsånger till
mordängeln som också är förrädare. När huvudpersonen i Tjuvens dagbok
har mött en ung man vid namn Lucien blir han
betagen av att Lucien höll ihop med Gestapokillar. |
Ӂter
en gång var jag i en svindlande virvels centrum. Den franska Gestapon inneslöt två fascinerande element: förräderiet
och stölden. Om man därtill lade homosexualiteten skulle den bli något
strålande och oantastligt.” |
Den heteronormativa världen finner hos
Genet en antihjälte. Hans romaner gestaltar en omvänd värld. Den homosexuelle
är hjälte. Hjältetypen är emellertid så förnedrad att den knappast kan
upphöjas till samhällelig norm. Homosexualiteten är här intimt förenad med
lasten och brottet. ”Att Genets mystik bottnar i miljöskador som betingat en
ovanligt utpräglad masochistisk inställning till tillvaron och medmänniskorna
är inte svårt att se.” skriver Gunnel Vallquist i
en nedsablande recension i BLM. |
En svensk författare som tagit starka intryck
av Genet är Ronnie Busk.
Han skrev en roman som vann Bonniers pristävling år 1969. Änglaskuggor kopierar Genets persongalleri och upphöjer
brottet till en sexuell njutning. Clas Holzer har fått en borgerlig
uppfostran men lever sitt liv som tjuv och homosexuell. Vid ett intjål i en villa kommer Clas och Bunny upp till
sovrummet: |
”-
Jag har spunnit på dig länge, viskade jag hest med min heta andedräkt mot
hans bröst. Han andades långsamt, djupt, men hjärtat ökade febrilt. Han gav
till ett abrupt, lekfullt skratt.” |
Sedan ligger de med varandra. Den tredje
inbrottskillen ropar ”sinnesrubbade bögdjävlar” när han hittar Clas och Bunny
i sängen. |
Romanerna i denna grupp uppehåller sig inte
vid homosexualitetens orsaker utan beskriver i stället ett naket
händelseförlopp, där sexuella handlingar i sig är det mest intressanta.
Hjälten i dessa romaner är en social förlorare som genom sina handlingar blir
en spännande romanhjälte. Heteronormativiteten är
aldrig på allvar hotad. |
|
Grupp tre: Den pornografiska traditionen |
|
Den viktigaste historiska länken för
romaner med homosexuellt motiv finner vi i den pornografiska traditionen. Här
kan trådarna dras långt tillbaka i tiden. Den pornografiska berättelsen är
till sin uppläggning ointresserad av handling och orsaksförhållanden. Det
viktigaste i den pornografiska novellen är långa, varierade och utförliga
skildringar av sexualakter. Språket är oftast enkelt och rakt på sak med
utnyttjande av många könsord. Eftersom sexualakterna inte kan varieras i det
oändliga blir upprepningar och omtagningar vanliga i denna typ av litteratur.
Nils Hallbeck (pseudonym Jan
Hogan) skriver en rad pornografiska alster. |
Män som mötas från 1965 nådde en
viss popularitet. Då hade sexliberalismen börjat genomsyra den svenska
bokutgivningen och en lång bokserie som Kärlek 1-14 (1965-1970)
under redaktion av Bengt
Anderberg börjat utges. Henry Millers Sexus
hade blivit en stor succé. Carl
Regman, som redigerat Män som mötas,
försvarar utgivningen med tidstypiska hänvisningar till de frigjorda
sexskildringar som kommit på modet. |
”Jag
vill hävda rätten för de homofila att vara annorlunda och få en litteratur
som tillfredsställer deras behov av berikande upplevelser, av lust och
njutning, lika väl som de ”normala” heterosexuella kan hämta tröst ur en
överflödande rik litteratur om deras kärleksart.” |
Att
sedan Män som mötas inte håller den kvalitet som Kärleksserien
höll är en annan historia. Sextiotalets liberala och progressiva sexualsyn
gör att sexskildringar blir stående inslag i den etablerade litteraturen. I
stället för en självcensur hos författarna som utelämnar explicita sexscener
blir erotiska skildringar ett måste i den litteratur som publiceras från
sjuttiotalet och framåt. Här sker ett genombrott som är viktigt för
utvecklingen av den homoerotiska romanen. Det blir möjligt att beskriva
sexualitetens faktiska förlopp även för homosexuella och inte dölja det
viktigaste i det outsagda. |
|
Grupp fyra: Guds förkastelsedomar |
|
Många romangestalter brottas med sin tro.
För homosexuella hjältar och hjältinnor blir denna brottning särskilt svår eftersom
Bibeln så uttryckligt fördömer den synd som bedrevs i staden Sodom. Sodomit
var en äldre beteckning för homosexuell, som också innefattade sex med djur.
Att en homosexuell romanperson tror på den kristne guden, som fördömer den
kärleksform man valt finns som problemkomplex i många romaner. En av dessa
romaner är Kontradans (1969) av Eva Alexandersson.
Huvudpersonen Eva söker den helgjutna kärleken och förälskar sig i Claudia.
Eva känner både ångest och himlastormande glädje inför denna kärlek. |
”Du
visste att jag led när du vände dig till den gud du bekände dig till, den
absoluta sanningen. Du trodde liksom jag att du gjorde orätt mot denne gud
när du älskade mig.” |
Så tänker Eva i ett avsnitt som diskuterar
normaliteten och det avvikande. Staden Rom blir en medaktör i det litterära
dramat som slutar med att de båda älskande skiljs åt. Huvudpersonen Eva
klarar inte av separationen från den älskade. Ett sätt att ta sig ur
förälskelsen är att skriva boken om Claudia. Men kärleken går inte över. ”Och
eros blodröda K är för alltid inbränt i mig mot agapes klarblåa bakgrund. Det
gnager och sliter ibland - som ett litet grått djur.” Med dessa ord avslutas
boken. |
Vi har ovan funnit att Stephen Gordon i Ensamhetens brunn också vänder sig till Gud och beklagar sin
belägenhet. Att problematiken är aktuell, och inte något som romanfiktionen
lämnat bakom sig, visas med tydlighet av Jonas Gardells romaner. Redan i debuten Passionsspelet från 1985 finns en kristen tematik, något som
återkommer i Präriehundarna (1987) och Frestelsernas berg (1995). |
Det är den översinnliga kärleken, i citatet
ur Kontradans
representerat av ordet agape, som blir det ofta ouppnådda målet för en
kristen romanfigur. Kristendomen har historiskt sett utgjort det svåraste hindret
för att etablera en stark och livskraftig homokultur i Sverige. Försök att
omdefiniera Bibelns förkastande av sexualitet och kropp finns. Ola Klingberg försöker i Onans bok (1999) göra
Bibelns Onan till sitt skyddshelgon. Bokens slutrader turnerar Camus ord om Sisyphos: ”Man måste tänka sig Onan lycklig”. |
|
|
Grupp fem: Antikens marmorvita
renhet |
|
Hur annorlunda förhåller det sig inte med
förvaltandet av den antika grekiska och romerska kulturtraditionen! Det är
föreställningen om den likakönade kärleken på
grekiskt manér som har fått många homosexuella män och kvinnor att leva
vidare och borra djupare i denna traditions rötter. Denna tradition var
visserligen starkare under artonhundratalet än under nittonhundratalet, men
under den period vi här intresserar oss för finns ett praktexempel på
gossekärleken i klassiskt skön romangestaltning. Marguerite Yourcenars
roman Hadrianus minnen (Les Mémoirs d’Hadrian,
1951) kommer 1954 i svensk översättning. Boken har en översinnligt skön
gestaltning av kärleken mellan den ambitiöse och ständigt resande kejsar
Hadrianus (117-138) och ynglingen Antinous, som
kejsaren möter på en av sina resor. Hadrianus är en av de stora
organisatörerna av det romerska riket. Antinous
blir en älskad gestalt, som dör en förtidig död vid en drunkningsolycka i
Nilen. Enligt traditionen har han dött i stället för kejsaren, som blivit
spådd en snar död just när Antinous omkommer.
Hadrianus gör honom till en gudom och för eftervärlden kommer Antinous att bestå i en mängd bevarade statyer från
romersk tid. När Yourcenar beskriver hur Hadrianus
ser på Antinous skönhet använder hon en dämpad
färgskala. |
”Att
jag ännu ingenting nämnt om hans iögonenfallande skönhet bör inte tolkas som
en alltför betagen mans förtegenhet. /…/ Jag kan se
ett böjt huvud med svarta lockar, ögon som när de var slutna föreföll sneda,
ett ungt, brett, liksom vilande ansikte. Hans veka kropp förändrades
ständigt, som en planta, och några av dessa förändringar var tidens verk.” |
Denna beskrivningsmodell har hämtat en del
av sin självförståelse ur den tyske sjuttonhundratalsesteten Winckelmanns syn
på de romerska statyerna och friserna. Enligt honom gestaltade dessa ett
svunnet folk av ädel enkelhet och stilla storhet. Det är också tydligt att
denna litteratur tillhör den höga genren enligt tidens synsätt. Receptionen
av romanen är mycket positiv. ”Med sval sensualism skildras Antinous hemlighetsfulla vandring mellan liv och död,
kejsarens vilda smärta samt hans strävan att gudomliggöra den döda älskade,
att påtvinga världen hans bild.” skriver Margit Abenius
i BLM. Detta skall sättas i
relation till de häxjakter på homosexuella som samtidigt bedrivs i svenska
massmedia. Enligt en hysteriskt uppjagad tidningsrubrik finns det 10 000
prostituerade män bara i Stockholm. Men inom den sköna litteraturen kan man
gestalta homosexualitet utan att förlora omdömet. |
|
|
Grupp sex: Formandet av en ung persons
karaktär - bildningsromanen |
|
De flesta romaner i den likakönade
sexualitetens kanon har bildningsromanen som mönster. En ung person
genomlever prövningar och motgångar innan livet som homosexuell utvecklar sig
framför honom eller henne. Ofta läses romanerna som förtäckta
självbiografier. Bekännelselitteraturen hör till denna grupp. André Gides
självbiografi Om icke vetekornet dör (1946) (Si le grain ne meurt,
1926) likaså. Liksom Bengt
Martins romaner om Joakim. I Sodomsäpplet (1968)
skildras hur Joakim Mander lever med sin
ensamstående mor. Fadern har gått bort och för att dryga ut hyran tar modern
en inneboende, Verner. Joakim fattar tycke för Verner och fantiserar kring
honom. När Joakim kommer underfund med sina känslor slår han upp ordet
homosexuell i Nordisk Familjebok. I sin dagbok antecknar han. |
”Det
verkar inte så farligt i alla fall. Fast naturligt är det förstås inte. Man
är abnorm, står det. Pervers. Jag känner mig inte alls sån och ändå kan jag
inte låta bli att tänka på det här. Om jag kunde fråga de andra killarna hur dom känner det. För vad som är allra mest underligt är att
jag tänker på Verner varje kväll. När jag gör det där. Och ändå känner jag
mig nästan lycklig. Om det skulle var så att jag är en bög får jag väl reda
på det på något sätt. Man kanske kan få en spruta mot det?” |
Genom den heteronormativa beskrivningen i
uppslagsverket konstruerar Joakim förståelsen av sin egen sexuella läggning
som något sjukt och onaturligt, som kanske kan botas med en spruta.
Följdriktigt försöker han ta livet av sig i slutet av boken. I den följande romanen
Nejlikmusslan (1969) försonas Joakim med sin
homosexualitet och söker sig till likasinnade, men alltid med rädsla och
skräck. Han möter läkaren Björn och etablerar ett förhållande. Han finner ett
möjligt liv i teaterns värld. |
När Birgitta, i Birgitta Stenbergs roman Kärlek i Europa
(1981), lever bohemliv i Europa på femtiotalet uppmanas hon av den beundrade
Paul Andersson att bli lite mer manlig i sitt skrivande, att bli lite mer som
Selma Lagerlöf. Romanen beskriver utförligt huvudpersonen Birgittas
utveckling från ung litteraturälskare till lesbisk butch.
Övergången från femme till butch
i Birgittas förhållande till Martha ger Birgitta styrka att skriva sin första
roman. Den handlar om kärlek mellan två kvinnor och får namnet ”Carol”. Carol
är också namnet på en av huvudpersonerna i romanen The Price of Salt
(1952) av Claire Morgan
(pseudonym för Patricia Highsmith) - en av de första romanerna som beskrev
lesbisk kärlek som ett positivt livsval och där romanen slutar lyckligt. Men
Birgittas första manuskript möts av ett kompakt manligt motstånd på förlaget
och kommer aldrig ut. Denna bildningsroman innehåller en hel värld av
homoerotiska referenser. Det handlar inte bara om att Birgitta utvecklas till
författarinna, utan också om utvecklandet av en homoerotisk, litterär
tradition. |
|
|
Grupp sju: Sjuttiotalets samhällsomdanande
romaner. |
|
Sjuttiotalet var en tid av radikalt
ifrågasättande inom kulturdebatten. Vänstern hade fått klar dominans genom en
serie händelser under senare hälften av sextiotalet, som brukar samlas under
beteckningen sextioåttarörelsen. Romanerna beskriver ofta ett uppbrott ur en
borgerlig livsstil och mötet med en ny medvetenhet om världens tillstånd. För
många lesbiska och bögar blev medvetandehöjande diskussioner i grupper och på
läger del av en livsstil. Man skulle bo i kollektiv, pröva på
sinnesutvidgande droger och experimentera med nya samlevnadsformer. |
En dansk roman från den här tiden ger uttryck
för just uppbrottet från en villatillvaro med medelklassmake och kontrollerat
umgängesliv. Huvudpersonen Bente i Uppbrott (1978) (Brud, 1977), en roman av Bente Clod, finner en
gemenskap bland kvinnor under vidareutbildning på universitetet. Bente är
förskollärare, men vill utveckla sig och göra något annat av sitt liv. I
hennes utveckling ingår ett kvinnoläger på Femö och
en förälskelse i Jeannette, som går i historiegruppen. Hon bryter upp från
förhållandet med Jörgen och upplever en djup kärlek med Jeanette. Här handlar
inte romanen om varför Bente är lesbisk utan i stället varieras en fråga som
ställdes om och om igen under det radikala sjuttiotalet inom homosexuellas
organisationer: |
-
Jag bryr mig inte om varför jag är homosexuell. Frågan är varför jag inte får
vara det!! |
Genom att byta fokus från orsak till
frånvarande social synlighet förändras också beskrivningsmodellerna.
Sexualvetenskapen och medicinen förlorar i auktoritet och
samhällsvetenskaperna får bistå med verktyg för att beskriva den likakönade samlevnaden. Dessutom blir beskrivningarna
potentiellt samhällsförändrande. Nu gestaltar romanerna den heterosexistiska
dominansen i stället för att konstruera den homosexuella individen som en
olycklig och ödesmärkt person. Bente kunde som sammanboende med Jörgen finna
många exempel på deras heterosexuella livsstil i den omgivande kulturen. Men
för lesbiska par gäller inte detta. |
”Jeanette
och jag ser oss förgäves om efter en nedärvd kultur. Om vi går och ser en film,
om vi läser en bok, om vi öppnar tidningen eller hälsar på vänner - så finner
vi ingenting som liknar oss. Vi är osynliga, det vi har tillsammans finns
skenbart inte någon annanstans. Vi existerar inte i kulturen omkring oss. Vi
existerar inte i andra människors medvetande.” |
Men just detta förhållande kommer att
förändras under de kommande årtiondena. Synligheten i media förändras. Den
homosexuelle/a omnämns numera ofta i positiva sammanhang. De homosexuella har
under nittiotalet blivit förebilder i stället för kriminella. Denna
förändring börjar under sjuttiotalet. |
|
|
Grupp åtta: Komma ut-romaner |
|
För att en romanperson skall kunna ”komma
ut” som homosexuell måste det finnas en social grupp att komma ut till. Denna
grupp formeras under sjuttiotalets radikalisering av homosexuellas
intresseorganisationer. Lyckade reformer som slopandet av
sjukdomsklassifikationen av homosexualitet 1976 och införandet av speciella
klassifikationskoder för homosexualitet på biblioteken 1984 blir yttre tecken
på den pågående samhällsförändringen. Nu har en öppen homosexuell gruppkultur
börjat utvecklas och romanerna kommer att skriva in sig i dessa gruppers
livsstil. En typ av böcker som beskriver huvudpersonens uppvaknande till ett
homosexuellt liv kallas komma ut-romaner. I dessa
romaner är det, liksom i Bente
Clods Uppbrott,
omvärldens outtalade krav att alla måste var heterosexuella som är det stora
problemet, inte huvudpersonens kärleksinriktning. Hit hör till exempel Inger Edelfeldts Duktig pojke, 1983. |
I Hans Olssons roman Spelar roll (1993),
beskrivs hur Johan Alexander försöker kommunicera sin homosexualitet med sina
föräldrar, skolan och kompisarna. Han har många flickor. Kompisarna gillar honom,
men sexualiteten blir aldrig riktigt förlöst. Föreställningen att det skulle
vara något fel på honom avvisar Johan bestämt. |
”Nej,
jag kände inte någon ”dragning” till killar, jag ville älska dem. Problemet var
att finna den grabb som ville älska mig tillbaka. Hur det än var, det gick
inte över för Alexander den Store och det skulle nog inte göra det för mig
heller. Varför skulle det göra det?” |
Johan läser berättelserna om Alexander den
Store som en historisk förebild. Många
av hans drömmar och fantasier kretsar kring denne härskare och erövrare. Den
litterära gestalten har fått andra problem att fundera över än hur han eller
hon har blivit ”sån”. |
Den heterosexuella, samhälleliga
mytologiapparaten skapar föreställningen om det lyckliga parlivet. Det stora
målet för romanerna under åttio- och nittiotalet blir att beskriva hur
kärleken uppstår och ett homosexuellt parförhållande utvecklas i ett samhälle
där gaykulturen är en självständig och dynamisk del av tillvaron. |
|
|
Grupp nio: Från tragiskt öde till fritt
vald livsstil |
|
Den homosexuella romanpersonligheten har
förändrats över tid från femtiotalets eftersläpande syn på sexualiteten som
biologiskt ödesbestämd till den fria livsform som utvecklas i romanerna Onans bok (1999) av Ola Klingborg och Stjärnor utan svindel
(1996) av Louise Boije af
Gennäs. |
I den senare boken blir överklasskvinnan
Sophie handlöst förälskad i den lesbiska radikalfeministen Kaja. De högst
olika sociala miljöerna beskrivs med gräll pregnans. Boije af Gennäs är
driven manusförfattare till tevesåpor och vet att utnyttja de klasskillnader
som återigen gjort sig synliga i det två tredjedelssamhälle
som uppstått ur den ekonomiska krisens Sverige. Sophie går på bal med
vännerna på Riddarhuset, men finner kärleken bland Söders huslängor. |
”Istället
tänkte jag plötsligt på kvarteren där hon bodde. Västra Söder hade varit en uppenbarelse
för mig. I dessa trista låginkomsttagarkvarter hade jag aldrig trott att man
kunde känna sig så lycklig. Men det gjorde jag, och det var som om min lycka
fortplantade sig till husen, träden, människorna. Kvällen före, när jag
flydde från Kajas lägenhet, hade plötsligt hela kvarteret förefallit magiskt.
/…/ Jag hade mött kärleken på västra Söder, och hela
mitt hjärta vidgades vid tanken.” |
Förutom berättelsen om kärleken mellan
Kaja, som har en förebild i journalisten Mian Lodalen,
som vid denna tid arbetade på gaytidningen Reporter, och Sophie, som har en
förebild i författarinnan själv, är romanen en kärleksfull
Stockholmsskildring. Ingenstans problematiseras den lesbiska kärlekens
upphov. I stället beskrivs klubbmiljöer och tidningsredaktioner med
samhällsreportagets tydlighet. |
Onans bok
har på samma sätt en styrka i skildringen av staden Stockholm och New York.
Boken beskriver den unge läkaren Peter som avhållit sig från att ha sex under
hela tiden han utbildat sig, åtta år. När sexuallivet sedan gör sig påmint då
han träffar Christoffer i ett väntrum på Huddinge sjukhus i februari 1990
blir rädslan för AIDS det allt överskuggande problemet. Kan man ha sex utan
att bli smittad? Hur skall man ha sex? Frågorna har ingenting med den
sexuella läggningens ursprung att göra. De utgör i stället praktiska problem
för kärlekens fullkomning. |
Insprängt i berättelsen finns hågkomster av
tidigare upplevelser. Hur sexualdebuten genomfördes på en sauna i Köpenhamn
berättas sakligt. Miljöer och orter är viktiga. Likaså litterära referenser.
Genet har varit en inspirationskälla för Peter. Före saunabesöket
ligger Peter på en säng i ett hotellrum och tänker. |
”Först
i fjortonårsåldern insåg jag att mina kompisar inte kände likadant som jag,
och att min attraktion till män inte gick särskilt bra ihop med idén om att
ha flickvän, gifta sig, skaffa villa och barn. Jag avvaktade, och hoppades
att min framskridande pubertet skulle förändra mig. Den hade ju gjort min
röst djupare och gett mig hår kring mitt kön; varför skulle den inte också
förändra min åtrå? |
Nu,
ett par år senare när jag låg på en hotellsäng i Köpenhamn ville jag inte bli
förändrad, inte just nu - inte på något annat sätt än att jag ville bli
vuxnare och manligare, och i huvudet lekte jag med fantasier.” |
Här finns inget behov att förklara sig
gentemot den heterosexuella majoriteten. Det finns bara en stark önskan att fullborda
sexualdebuten som homosexuell. Boken fortskrider med ett förhållande på tre. Jérome kommer in i Peters och Christoffers förhållande.
Historien slutar med Katarina kyrkas brand på Söder 1990. |
|
Identiteter förskjuts |
|
Jag
har i denna essä försökt skissa hur skildringen av homosexuella
fiktionsgestalter förändrats. Romanerna förändras från ett heteronormativt
tvång att beskriva hur och varför den homosexuelle/a inte inordnar sig i
majoritetens sexualliv till att strunta i heteronormativitetens
krav och i stället gestalta en upplevd homosexuell erfarenhetsvärld.
Sextiotalets sexualliberala och sjuttiotalets radikala ifrågasättande av
heterosexualiteten som norm bildar en brytpunkt i denna förändringsprocess.
Komma ut-romanerna och nittiotalets homoerotiska
kärleksskildringar ger socialt pregnanta och realistiskt trovärdiga
skildringar av hur en homosexuell livsstil utvecklas. |
Den djupaste förändringen sker på ett underliggande
plan, där homosexualitetens förståelseformer förändras från att vara baserat
i ett medicinskt-naturvetenskapligt böjningsmönster
till att grundas i sextio- och sjuttiotalets modevetenskap sociologin. Genom
sociologiska beskrivningar av hur homosexuella individer lever sina liv
förändras fokus från orsak till uttryck. Efter denna förändring skildrar
romanerna hur det homosexuella livet gestaltar sig i en heterosexistisk
värld. |
Vi kan med säkerhet se fram mot många, ännu
oskrivna, berättelser med denna tematik. |
|
|
|
Jan Magnusson |
Göteborg 2000-02-04 --
2000-02-20 (Version 2.0) Copyright
Anamma förlag och författaren. Får citeras med angivande av källa: Magnusson,
Jan, "Från tragiskt öde till fritt vald livsstil. Bögar och lesbiska i
det sena nittonhundratalets svenska litteratur", i: Homo i folkhemmet. Homo- och bisexuella i Sverige 1950-2000, sid.
59-75, Göteborg, Anamma, 2000 |