Ibland
hör man någon säga: Jag är bög. Det verkar ju kul tänker den som lyssnar. Men
vad menar den som säger att han är bög? Vad är detta som är? Att någon är snygg
kan mätas i skönhetstävlingar. Att någon är rik kan konstateras på bankkontot.
Men var finns det bögiga i bögen? När någon säger att han är kristen uppstår
samma problem. Var finns det kristna i den kristne? Den kristne själv är helt
övertygad om att det finns en metafysisk enhet som svarar mot den religiösa
övertygelsen. Det finns en ”själ”, som är en gnista av den gudomliga elden.
ö
Denna
föreställning producerar det som den antas benämna.
ö
Genom att
ställa en rad språkliga bestämningar framför en individ kan vi tillskriva
individen det vi först inte såg. Som genom ett trollslag framträder det som
inte syns. Säger vi att någon är frälst och kristen väver vi in den personen i
en väv av ord, som ger oss en uppfattning om frälsning, men var i personen det
kristna skulle finnas kan inte närmare bestämmas.
Likaså
när ordet bög skjuts framför en person. Då uppstår en hel föreställningsvärld.
Den beläste minns kanske att Platon hyllar den homoerotiska kärleken i dialogen
Symposion. Ett gäng festande män har gett sig själva ett ämne att diskutera
under dryckeslaget. Man skall värdera guden Eros inverkan på människosinnet.
Någon vill inte prata för han har hicka, någon drar paralleller till andra
gudar och någon ser den samkönade kärleken mellan män som en högre form av
kärlek än den mellan man och kvinna, en andlig form av kärlek.
Här finns
en tanketråd som varit produktiv, historiskt sett. Föreställningen att bögar
skulle vara särskilt ”andliga” lever och frodas ännu. Bögar skulle på något
sätt ha kontakt med en själsförmögenhet som gör dem predestinerade till att bli
konstnärer, författare och heminredare. ”Dom är ju så konstnärliga” säger den
heterosexuella majoriteten och skapar därmed ett livsrum för det som inte är
heterosexuellt. Den heterosexuella normen passar in det opassande i en miljö. Den
heterosexuella normen ger sig själv rätten att bestämma vad som är. Och var
detta som är finns, är det ingen som vet. Och lika lätt som som
det opassande passas in, lika lätt förvisas det. ”Bögar är alltid så tragiska”
heter det i den heterosexuella normen, eftersom man förvisat den samkönade
kärleken ur sitt eget livsmönster. Här finns alltså en rad bestämningar som
tillskrivs den homosexuelles ”vara”. Att vara tragisk, att vara konstnärlig,
att utöva en högre form av kärlek.
Orden
skapar en ”föreställning”, en hel liten teater vars scen är ”den homosexuelle”,
den individ som uppenbarar sig i sinnevärlden och som får gestalta dramat i sin
vardag. Finns då bögen? Ja, självklart säger vän av ordning. Bögar finns och
kan numera ingå partnerskap. Det vill säga individer har bestämt sig själva som
bögar och lever i en viss gemenskap.
Föreställningarna
om den samkönade sexualitetens natur bestämmer hur bögar och heterosexuella
reagerar. Insceneringen av en föreställning skapas delvis av manus vet vi från
teatern, delvis av den som framställer pjäsen på scen.
Genom
historien har det funnits en mängd manus för utövare av samkönad erotik. I
början av nittonhundratalet trodde Magnus Hirschfeld
på fullt allvar att bögar och lesbianer utgjorde ett
”tredje kön”. Det var naturvetenskapen och biologin som var tongivande
förklaringssystem. Ur den heterosexuella normens synvinkel gällde det att finna
en gångbar ”vetenskaplig” förklaring eftersom biologin, bara såg reproduktion
som sexualitetens mål och enda berättigande. Så män som ville ha sex med män
konstruerade sig själva som ett tredje kön, ett mellanting mellan man och
kvinna. Och levde tryggt i föreställningen att så var fallet.
I mitten
av nittonhundratalet skapade Alfred Kinsey föreställningen om den gradvisa övergången
från helt heterosexuellt beteende till helt homosexuellt beteende. Dels inom en
individ och dels inom en viss population individer. Kinseys undersökningar av
mannens och kvinnans sexuella beteende visade att människor utövade sex i
massor av olika sammanhang, inte nödvändigtvis för att förmera sig.
Sexualiteten är en drift som yttrar sig på många sätt, onani till exempel.
”Vetenskapligheten” bestod i bestämningen av antalet procent individer som
utförde sexualhandlingar av den ena eller andra sorten.
Det
radikala sjuttiotalet såg födelsen av ett öppet ”gay community”
– särskilt Castro Street i San Francisco blev en modell att efterlikna.
Föreställningen
om den homosexuelles egenart blev just egenartad. Det var inte längre klart att
bögar var särskilt ”konstnärliga”. Homosexuella poliser och byggnadsarbetare
var allt annat än konstnärliga. Många gifta män trivdes umärkt
med att ta sig ett nyp med en sexig kille. Men de blev inte bögar för det.
ö
Och då
kom queer.
Föreställningen
om sexualiteten sprängdes och fogades samman på nya sätt. Den dekonstruerade
individen såg dagens ljus. Den svarta adoptivdottern från Zimbabwe lever
lesbiskt i Sverige, arbetar som jungman på långa sjöfartstrader och älskar att
köra motorcykel.
Det vi
ser med queerperspektiv är inte personer som ger
uttryck för någon inre själsegenskap, någon tro på sig själva som ett tredje
kön eller någon självsyn av särskilt ”andlig” art. Alla dessa föreställningar
blir just föreställningar, metafysisk smörja, som bara finns i den kulturellt
överförda traditionen. Vad vi ser är människor som agerar ut sina liv i
handlingar. Handlingarna bestäms av hur andra uppför sig. Att ”vara” bög
betyder då att uppföra sig så som bögar gör. Genom handlingarna skapas ”varat”.
Och detta vi säger oss vara använder vi som en ”föreställning”, som vi ställer
före den individ som definierar sig själv som bög.
Queer upplöser
varat som metafysisk varakategori och visar den
verbala konstruktionen. Queer dekonsturerar
det sexuella varat. Och kommer ut på andra sidan med en uppsättning handlingar
och föreställningar som inte behöver fogas samman på något särskilt sätt. Det
särskilda har blivit en uppsättning valbara handlingar.
Då bryter
heterosexualiteten och homosexualiteten samman. Den frihetspotential som ligger
i valet att handla fritt befriar sexualiteten från att vara något
”naturbestämt” eller ”Guds vilja” eller någon annan ”före”-ställning
över huvud. Pastor Jansson klär sig i stor galadress
och i naturen lever djuren samkönat med varandra utan att bry sig om den
heterosexuella människans normerande krav. Queer har
befriat sexualiteten.
Jan
Magnusson
2002-02-08